Sabtu, 29 Ogos 2009

Aktifkan Pengisian Kerohanian di Sekolah

Ada seorang pelajar bertanya saya apakah kegiatan atau program kerohanian di sekolahnya yang boleh ditambah ?. Jadi saya berkongsi jawapan dan cadangan bersama tuan-tuan semua :

Antara kegiatan kerohanian di sekolah cadangan saya :

1. Mengadakan pertandingan seperti menulis cerpen islami, kuiz islami - tanya lah soalan-soalan berkenaan rukun Islam, sirah, ibadah, tokoh-tokoh Islam etc. Tapi pastikan jawapan pada persoalan tersebut diambil dari mazhab Syafie ya. Mungkin boleh dibincangkan dengan guru penasihat :) Begitu juga dengan pertandingan sajak, nasyid, azan.

2. Boleh juga mengadakan Bulan Membaca Sirah. Tiap minggu Hari Isnin contohnya waktu rehat tuh, adakan bacaan sirah sikit yang boleh didengari oleh semua pelajar Islam tentang sirah RasuluLlah, Rasul dan Nabi yang lain serta para sahabat.

3. Tayangan video pun boleh jugakkan? Sambil buat tayangan tu ambil kutipan sikit untuk persatuan tu :)

4. Edarkan phamplet atau risalah-risalah nasihat Islam.

5. Program lawatan sambil belajar - di Muzium Kesenian Islam, lawatan ke masjid-masjid.

6. Program membersihkan kubur, program lawatan ke rumah anak yatim, program lawatan ke rumah orang tua dan program lawatan lain yang dapat memberi nilai tambah kepada amal jariah.

7. Setiap persatuan ada boardnya sendiri. Bolehlah sampaikan informasi mengenai isu semasa umat Islam sedunia. Informasi Sains Islam. Cuba lihat di http://harunyahya.com

8. Buat penanda buku yang ada kata-kata hikmah.

9. Bacaan Yasin mingguan pun boleh juga, atau adakan majlis zikir munajat beramai-ramai dan solat hajat.

Insya ALlah, banyak lagi sebenarnya kegiatan bermanfaat yang dapat dilakukan untuk memeriahkan syiar Islam di sekolah.

Tiada ulasan: