Selasa, 16 Disember 2008

ALLah Bersifat Kalam (Maha Berkata-berkata)

Kalam ertinya berkata-kata.

Sifat yang qadim lagi azali yang berdiri pada zat Allah ta’ala. Dengan sifat Kalam, ALah ta’ala berkata-kata tanpa mulut dan alat pertuturan, tanpa suara atau alat Bantu untuk bertutur atau bersuara.

Perbezaan Kalam ALLah dan Kalam manusia

1. Kata-kata ALLah sentiasa benar dan tidak ada yang sia-sia. Sebab itu al Quran disebut KalamuLlah yang mengandungi ilmu Allah.

2. Kalam ALlah pada hakikatnya satu dan tidak berbilang-bilang, tetapi Kalam itu ada berbagai-bagai bergantung kepada perkara yang dinyatakan samada perintah (amr) tegahan (nahy), cerita atau berita (Khobar), janji balasan baik (wa’d) dan janji balasan buruk (wa’id)

3. Manusia juga dapat berkata-kata tetapi berbeza daripada kata-kata ALLah ta’ala. Kemampuan manusia berkata-kata disebabkan oleh adanya mulut dan suara. Ada kalanya kata-kata itu benar dan ada kalanya dusta, ada kalanya kata-kata itu berguna dan ada kalanya kata-kata itu sia-sia. Allah ta’ala melarang kita berkata-kata sesuatu yang kita tidak ketahui atau sia-sia.

Dalil Aqli

Jika ALLah tidak bersifat dengan sifat sama’, basar dan kalam tentulah ALLah ta’ala bersifat dengan lawannya iaitu Somam (Tuli), Ummi (Buta), dan Bukm (kelu/bisu). Hakikat ini tentulah tidak dapat diterima oleh akal, sebab sifat-sifat kekurangan ini sifat makhluk. ALLah ta’ala tidak bersifat dengan sifat-sifat kekurangan, oleh itu, tetaplah ALLah ta’ala bersifat dengan sifat sama’, basar dan kalam.

Dalil Naqli

Firman ALLah ta’ala bererti :

Dan ALLah telah berkata-kata kepada Musa dengan kata-kata secara langsung, tanpa perantaraannya (Surah an Nisa’ : 164)

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam Kenal

saya http://myrazano.com juga punya blog yang sejenis dengan bahasan sifat Allah

semoga Allah merahmati kita semua

saya tunggu kunjungannya

Admin berkata...

Assalamu'alaikum wbth,

salah ukhuwwah fiLLah, saya sudah berkunjung ke blog anda. AlhamduliLlah penerangan yang baik dan bagus mengenai sifat 20.