Selasa, 29 April 2008

Rintihan Seorang Abid

“Dan siapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta”. Ia berkata “Wahai Tuhanku! Mengapa Engkau himpunkan daku dalam keadaan buta, padahal aku dahulu celik?” Allah berfirman “Demikianlah keadaannya! Telah datang ayat-ayat keterangan kepadamu, lalu engkau melupakan serta meninggalkannya dan demikianlah engkau pada hari ini dilupakan serta ditinggalkan!” (Surah Taha :124-126)

Rintihan ini, selalulah ia berselirat di dalam hati, ingin sahaja diluah dibalik lisan-lisan yang kunjung malap dek diselubungi kata-kata hina dan alpa,

Akulah musafir itu yang selalu keseorangan di dalam ramai, terasa sunyi sepi dikala orang lain keriuhan, menangisi dosa-dosa hitam dihujung penjuru sedangkan ketika itu mereka tertawa riang..

Akulah wahai Tuhan, hamba yang selalu melawan, membentak takdirMu, selalu memberi Engkau murka,

diberi petunjuk tetapi tidak memanfaatkan, diberi nikmat tetapi merungut, diberi pakaian iman tetapi aku melucutkannya dengan dosa,

Biarlah dikala ini, aku dilupakan orang, asal sahaja Tuhan tidak melupakanku,

Biar aku dihina2 orang asal Tuhan tidak menghina aku,

Biar dibenci orang asal Tuhan tidak membenciku,

Tuhan.. jangan tinggalkan diri ini, setelah mereka menjauhiku,

Biarlah duka itu belalu

Banyak mata yang terjaga, banyak pula yang tertidur lelap, memikirkan persoalan yang sudah atau akan terjadi. Tinggalkanlah rasa duka semampumu kerana memikul beban duka boleh membuatmu gila. Kelmarin, Tuhan telah menolongmu, percayalah, esok pun Dia masih akan tetap menolongmu.

Tiada ulasan: