Ahad, 14 Disember 2008

[Sinopsis Buku] Salah Faham Terhadap Bid'ah


Saya rajin membeli buku sebagai bahan kajian dan menambahkan ilmu pengetahuan. Buku yang saya beli kebanyakannya ada kaitan dengan ilmu yang dahulu pernah dipelajari semasa di Universiti dan kadangkala diperbincangkan bersama rakan-rakan yang lain.

AlhamduliLLah, dengan adanya buku yang amat berharga dan bermanfaat ini menjadikan saya semakin faham akan perbezaan pendapat di antara ulamak muktabar sehinggakan semakin berhati-hati apabila menilai sesuatu perkara kerana semuanya terdapat hujjah dari al Quran dan hadith dan lebih dari itu adalah ijmak, qiyas, istihsan, masalih mursalah dan sebagainya (sebagaimana yang diterangkan di dalam ilmu usul feqh).

Tajuk Buku : Salah Faham Terhadap Bid'ah
Penulis oleh : Dr Abd Malik Rahman As Sa'adi iaitu bekas Mufti Iraq.
Diterbitkan oleh :Darul Nu'man.
Cetakan : pertama tahun 2002 dan berharga RM 13.00

Buku ini menjelaskan tentang pengertian Bid'ah dan pendapat daripada ulamak salaf serta khalaf yang membincangkan mengenainya. Serta jawapan kepada persoalan khilafiah yang dikaitkan dengan bid'ah seperti :

1. Tawassul
2. Bertawassul dengan Jah
3. Bertawassul dengan Orang yang Masih Hidup
4. Menziarahi Kubur
5. Lafaz niat ketika solat
6. Memberi salam di dalam masjid
7. Membaca qunut
8. Menyapu muka dengan kedua tapak tangan selepas solat dan membaca al Fatihah
9. Qadha solat yang luput
10. Doa secara berjemaah

Dan pelbagai persoalan lagi iaitu sebanyak 64 persoalan khilafiyah yang selama ini berlegar di kepala tambahan pula terdapat segolongan kumpulan yang mengatakan amalan itu dan ini sebagai bid'ah. Tetapi rupanya apabila dikaji ia mempunyai hujjah yang kuat dan bukanlah bid'ah sesat seperti yang dituduhkan tersebut.

Di dalam ruangan bibliografi bahagian belakang buku ini terdapat 37 kitab rujukan muktabar yang membincangkan tentang persoalan-persoalan khilafiyah ini.

Tiada ulasan: