Rabu, 24 Disember 2008

Salah Faham, Dan Membetulkan Kefahaman

Sejak akhir-akhir ini saya melihat semakin ramai orang awam termasuk pelajar yang tiada asas di dalam ilmu agama seperti aqidah, feqh suka membaca di dalam laman web tertentu dan terus mengambilnya. Apatah lagi di laman tersebut menggunakan slogan 'Kembali kepada Al Quran dan Hadith Soheh', Salafi dan sebagainya. Sedangkan isinya tidak menggambarkan slogan yang dibawa. Telah banyak kekeliruan yang dibawa, banyak hukum yang telah dikeluarkan sesuka hati. Antara kata-kata yang paling sedap didengar adalah "ambil sahaja hadith sahih" Sedangkan perkataan ini jika yang menggunakan hadith sahih tanpa ilmu bagaimana cara menggunakan, kejahilan mengenai asbabun wurud, khusus dan am, adakah hadith itu sudah nasikh atau mansukh - ia boleh merosakkan syariat Islam. Contohnya seperti hadith di bawah. :


1. RasuluLLah bersabda yang bermaksud :

Batal puasa yang membekam dan yang dibekam (hadith sahih riwayat Abu Daud, Nasai dan Ibnu Majah)

2. Hadith lagi satu yang sahih pula, berkata Ibnu Abbas : Bahawasanya Nabi berbekam pada ketika beliau sedang ihram dan sedang puasa (hadith riwayat Bukhari).

Yang mana satu kita perlu gunakan? Sedangkan kedua-duanya adalah sahih? Bayangkan jika hadith sahih yang pertama diambil oleh seorang yang jahil dalam ilmu hadith dan kemudiannya disebarkan. AlhamduliLLah melalui ulamak mujtahid mutlaq yang pakar dalam al Quran, ilmu hadith iaitu Imam Asy Syafie telah menjelaskan bahawa hadith di atas telah dimansukhkan oleh hadith kedua.

Ya, saya sudah banyak mengulas di dalam blog ini mengenainya melalui penulisan oleh mereka yang sedar tentang perkara ini, atau tulisan saya sendiri seperti :

1. Adakah Kita Perlu Meminta Dalil Tanpa Ilmu ?
2. Sedih Melihat Sikap Segelintir Ilmuwan Agama
3. Budaya Ilmu Kini - Jahil Dalam Disiplin Ilmu
4. Berilmu Tetapi Tidak Berakhlaq?
5. Kaya Maklumat, Tetapi Tapislah...
6. Mengapa Mereka dan Bukan Kita?

Saya juga menukil kata pengantar dari mufti di Malaysia dan kata pengantar terjemahan dari Mufti Mesir mengenai perkara ini :

1. Peringatan Ulamak Islam Tentang Golongan Pemecah Belah
2. Peringatan Ulamak Islam Tentang Golongan Pemecah Belah II

Kegusaran saya ini bersebab, sahabat saya ada memberitahu di sebuah kawasan Penang telah berlaku perpecahan antara umat Islam dengan kedatangan satu golongan yang mengatakan diri mereka betul dan amalan orang lain terkeluar dari landasan ahlu sunnah wal jama'ah sedangkan tuduhan ini salah. Mufti Perak dalam satu sesi soal jawab dengan Ngo memberitahu telah berlaku penceraian di Kuala Lumpur kerana kejahilan feqh. Di surau saya sendiri beberapa tahun yang lalu, ada golongan yang tidak bertanggungjawab telah menampal risalah kenduri tahlil sebagai sesat tanpa menyelidik terlebih dahulu.

Ada juga beberapa sahabat di dalam forum yang mengutarakan kerisauan yang sama kerana ada sahabatnya yang lain telah bermudah-mudah menghukum sesat kepada umat Islam yang lain tanpa hak.

ALLahu ALlah...

Ya, saya perlu membuat sesuatu bagi menjelaskan masalah ini kepada orang awam dan diri sendiri yang tergolong dari orang awam juga. Kerana saya sedar bilangan pengguna di Malaysia ini bukan sedikit bilangannya. Maka kerana itu sejak tahun-tahun yang lalu saya mencari jawapannya dengan bertanya kepada mereka yang lebih arif, dan juga mencari di toko-toko buku agama untuk menyelidik dan mengkaji mengenai amalan-amalan majoriti umat Islam dan masalah ijtihad ulamak yang dituduh sebagai sesat. Di situ banyak juga saya taip kembali melalui rujukan buku-buku terjemahan dan kitab penulisan ustaz yang menjawab persoalan-persoalan ini dengan hujjah dan dalil yang mantap.

Maka kerana itu juga saya telah membuat blog baru bagi menjawab masalah ini di : Http://jomfaham.blogspot.com.

Mudah-mudahan semakin ramai yang sedar dan bangkit membetulkan tuduhan yang tidak berasas. Dan sama-sama bangun untuk membetulkan fahaman yang memecahbelahkan, mengelirukan umat Islam.

Tiada ulasan: