Sabtu, 20 Oktober 2007

Belajarlah...jangan malas...III

wahai muslimah - jadikan ilmu itu sebagai pendinding diri, untuk menjadikan diri sebagai muslimah sejati. Sungguh di zaman ini untuk mencari muslimah yang beradab kesan dari ilmunya amat sedikit.

Wahai Muslimah - Beritahulah kepada kaum Adam bahawa anda amat memerlukan pemimpin yang berilmu yang boleh mendidik dan membimbing diri.

Belajarlah sirah, sila selusuri mengenai kisah para sahabat, tabi'ien. Berapa ramai antara kita yang tahu tentang perjalanan sirah mereka yang terdahulu untuk dijadikan panduan dan tauladan. Berbanding dengan sejarah moden?

Apabila ditanya apakah yang berlaku dahulu kepada umat Islam? Kita geleng kepala tergaru-garu. Bila ditanya siapakah tokoh Islam yang berjaya memartabatkan kemuliaan Islam? Kita termangu-mangu..

Akhirnya jadilah diri kita orang yang tidak mengenang sejarah. Dan berapa ramai yang melupakan tauladan yang dahulu, lalu diulangi kesilapan yang sama...

Yang saya lihat - bila masuk topik sejarah, kurang umat Islam nak perhatikan. Bila lihat pelajar - ramai pulak yang menguap. Entah siapa yang ingat lagi siapakah anak-anak rasuluLLah. Apakah peristiwa yang berlaku ketika kelahiran rasuluLLah..

Apakah kisahnya baitul maqdis itu sehinggakan nasara dan yahudi inginkan tempat tersebut? Mengapa kita juga menyatakan tempat tersebut suci?

Siapakah pula sahabat yang digelar asaduLLah, yang diberi gelaran al faruq, yang diberi gelaran karamaLLahu wajhah?

Kembalilah selusuri sejarah leluhurmu, sejarah Islam perhatikan molek-molek...

Tiada ulasan: