Selasa, 30 Oktober 2007

Sahabat...Sabarlah di dalam perjuangan..3

dalam dugaan penentangan yang dibuat oleh mereka yang memusuhi Islam dan tidak suka akan kebenaran. Orang yang beriman yang melalui ujian di dalam dakwah akan juga menghadapi kata2 cacian. Apabila Ia ikhlas dalam usaha dakwahnya, tidak pernah mengikut hawa nafsu, tidak mencari keuntungan semata-mata memberi nasihat tetapi ia ditohmah.

Ia menyeru ke jalan Tuhan dengan cara baik, tetapi ditentang dengan kekuatan,

Ia mengingatkan dengan cara lemah lembut tetapi dibalas dengan kejahatan.

Berhujjah dengan cara yang halus tetapi dilawan dengan perkataan yang kesat.

telah dihuraikan kalimah yang hak, tetapi mereka tidak mendengarnya kecuali kalimah yang batil

Sabarlah para pejuang yang ikhlas...

"Demi sesungguhnya, kamu akan diuji pada harta benda dan diri kamu. Dan demi sesungguhnya, kamu akan mendengar dari orang-orang yang telah diberikan kitab dahulu daripada kamu dan orang-orang yang musyrik : banyak (tuduhan-tuduhan dan cacian) yang menyakitkan hati. Dalam pada itu, jika kamu bersabar dan bertaqwa maka sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki di ambil berat (melakukannya) - Surah Ali Imran : 186

ALlah menjelaskan kepada para rasul mengenai apa yang berlaku kepada nabi-nabi yang terdahulu dengan firmanNya yang bermaksud :

"Demi sesungguhnya, rasul-rasul sebelummu pernah juga didustakan, maka mereka bersabar terhadap perbuatan orang-orang yang mendustakan mereka dan menyakiti mereka, sehingga datanglah pertolongan Kami kepada mereka; dan sememangnyalah tiada sesiapapun yang dapat mengubah kalimah-kalimah ALLah (janji-janjiNya mempertahankan rasul2Nya) ; Surah Al An'Am ayat 34

Kita disuruh istiqomah dalam menentang kebatilan, manakala kebaikan kebenaran yang didakwahkan hendaknya diteruskan. Jangan diundurkan..

"Maka janganlah kamu berpaling undur dari menentang mereka.
- al Anfaal:15

"Dan jangalah kamu batalkan amal-amal kamu!"
- Surah Muhammad: 33


Janganlah berputus asa dengan ujian dan cabaran di dalam menjalani perjuangan.

"Dan mereka juga tidak lemah tenaga dan tidak pula mahu tunduk (kepada musuh). Dan (ingatlah), Allah sentiasa mengasihi orang-orang yang sabar." - Surah Ali Imran : 146.

Tiada ulasan: