Khamis, 20 Mac 2008

Jika Ada yang bermain api...jadilah Airnya..

Setelah membaca lebih kurang 1 juzu' al Quran bersebelahan dengan jenazah Wak Basar. Saya bersantai sebentar dan duduk bersebelahan dengan seorang pakcik yang berbaring di atas tilam nipis. Namanya Wak Ahmad - beliau adalah abang kepada arwah Wak Basar.

"Engkau anak sopo" katanya berbahasa jawa. Saya menjawab "Anaknya Siti". "Oh, aku kenal, adikku itu, dah berbelas tahun tidak berjumpa". Wak Ahmad umurnya sudah menjangkau 96 tahun. Tetapi matanya masih awas dan tiada penyakit yang selalu menimpa orang tua iaitu nyanyuk.

Wak Ahmad menyoal saya mengenai bilangan adik beradik dan saya menjawab seramai 10 orang. "Wah ramai ye anaknya Siti" dan beliau menyambung lagi dengan memberi nasihat "adik beradik yang ramai, jika ada yang bermain api...jadilah airnya.." nasihat ini sungguh memberi kesan di dalam hati.

Benarlah rumah yang bahagia tidak lepas dari perang mulut, ada juga perbuatan yang tidak menyenangkan hati, maka perlu dibetulkan dengan segera. Jangan memanjang-manjangkan cerita. Tidak perlu ada yang menjadi batu api menokok tambah sehingga menimbulkan persengketaan di dalam keluarga.

Siapa sahaja samada abang, adik, kakak, perlu menjadi pendamai yang mengeratkan kembali dan menjernihkan suasana. Apabila ada perkara hendak dibangkitkan sama-samalah duduk berbincang bukan berkata belakang.

Orang memberi ibarat 'air dicincang tidak akan putus'. Sejahat mana mereka, nakal, degil - dia adalah abang, akak dan adik kita. Jika ada yang jauh terpesong jalan, pimpinlah semula ke pangkal jalan. Beri nasihat dan tunjuk ajar. Hidup di dalam satu keluarga tidak boleh ada perkataan Engkau, engkau.. Aku, Aku.. alamat hilanglah keharmonian. Rumah dirasakan seperti neraka.

Mengalah itu kemenangan

Jika kita faham tanggungjawab masing-masing dan memainkan peranan di dalam keluarga, hasilnya akan memberikan keluarga bahagia. Ibu dan ayah tidak pening memikirkan karenah anak-anak. Akhirnya membuahkan hasil yang baik. Melahirkan masyarakat yang berkualiti.

Terima kasih Wak Ahmad.. semoga dilanjutkan usianya..

Tiada ulasan: