Khamis, 6 Mac 2008

Mengapa Rasa Rendah Diri?

Kadang-kadang ada orang rasa rendah diri disebabkan fizikal, ado orang rendah diri sebab ilmu, ada juga kerana kemiskinan, banyak caralah ia akan cuba untuk meningkatkan harga diri.

Antaranya merendahkan orang lain pula, atau memajukan diri, ataupun membuat perubahan drastik. Orang yang berfikiran positif - akan merasakan setiap diri manusia itu ada kelebihan. saya teringat - ada orang tiada tangan. Tetapi digunakan kaki untuk melukis. Ada orang tiada tangan dan kaki. Mulutnya digunakan untuk melukis.

Dia akan melakukan apa sahaja untuk meneruskan kehidupannya. Ya - mungkin dengan hanya duduk diam sahaja atau menyesal dengan keadaannya tidak akan merubah apa2.

Tapi benar bukan..

Kita ingin bersangka baik dengan ALlah bukan mudah. Apatah lagi jika dah diberi ujian sejak lahir lagi. Lain lah kalau dah memang tiada akalnya .. tapi sebab ia boleh berfikir - kadang-kadang macam2 juga difikirkan sehingga ada yang membisik2.

Sebenarnya - orang yang mampu mengubah dirinya mempunyai self- trust yang amat hebat. Self- confidence dan self- esteem yang tinggi. Kerana itu jika kita lihat :

Orang-orang yang jadik pemimpin berapa ramai yang hensem?. Orang-orang kaya, orang-orang yang berjaya tidak semestinya fizikalnya menarik. Tetapi sebab mereka berani melangkah keluar dari daerah kekurangan dan memanipulasikan potensi diri.

Saya simpulkan - ALlah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga kaum tersebut mengubah nasib mereka sendiri. Baik dan buruk, kaya miskin, gagal berjaya - kita boleh pilih. Hasil dari kuasa minda yang berjaya serta apa yang ada dalam hati.

Setiap orang ada kelebihan, kekuatan, potensi diri. Carilah di dalam diri. Lakukan eksplorasi. Memang ALlah itu Maha Adil.

Tiada ulasan: