Rabu, 12 Mac 2008

Terbebankah Amanah Yang Ditanggung?

ALlah telah memberikan amanah kepada kita. Walaupun hidup manusia di muka bumi suka menumpahkan darah, mendatangkan kerosakan.

Kisahnya apabila amanah hendak dibebankan kepada pundak gunung, awan - mereka semuanya menolak tetapi manusia sanggup menerima. Kenapa ya? ALlah menyatakan Dia mengetahui apa yang kita tidak tahu..

Amanah itu ujian.. amanah itu berat.. kerana memegang amanah bukan semudah menerima watikah kemudian boleh mendabik dada sambil berjalan sombong dan membibirkan senyuman. Amanah pasti akan ditanya.. pasti!

Seorang pemerintah tidak akan dapat duduk diam di pembaringan bila menerima amanah (sepatutnya). Memikirkan tentang nasib marhaen yang masih tertindas. Seorang pengawas di sekolah, kerjanya bukan sahaja mencatit kesalahan pelajar tetapi dia juga membuat kesalahan yang sama.

Kenapa sanggup menerima amanah ?

1. Kerana kelebihan yang akan didapati.
2. Dapat nama
3. Orang akan hormat kita
4. Untuk menonjolkan diri, maju ke hadapan
5. Suka-suka untuk menerima amanah
6. Kerana tiada orang yang sanggup hendak memikul amanah tersebut.

Apa pun tujuan dan matlamatnya - kena betul dengan caranya yang menunjukkan kita mampu menanggung beban tanggungjawab yang diterima. Jangan takut untuk menyatakan 'TIDAK' jika tidak mampu menanggung beban.

Orang yang sanggup menerima amanah walau payah adalah kerana dirinya sudah mempunyai persediaan. Memang ia mampu untuk memikul tugasan yang berat tersebut.

Sikap unggul orang yang menerima amanah sebagai pemimpin.

Dia boleh menerima teguran dan sanggup belajar memperbaiki kekurangan. Mempunyai disiplin diri. Mempunyai pemikiran yang kritis dan kreatif. Panjang fikirannya ke hadapan. Tidak lupa asal usulnya. Makin meninggi dia akan merendahkan diri.

Tidaklah hilang kewibawaan orang yang mempunyai sifat ini.

Seorang pemimpin boleh mendengar pendapat dari orang bawahannya. Diteliti tiap percakapan, mana yang baik diterima, mana yang memberikan kritikan atas pimpinannya dimuhasabahi diri.
Pada dirinya ditunjukkan contoh yang baik, reti menjaga masa. Bukan dia ditunggu, tetapi ia sendiri menunggu kedatangan ahli pimpinannya.

Tiada ulasan: