Jumaat, 28 Mac 2008

Hutan Batu

Aku menyelusuri hutan berbatu untuk mencari dan mengenal kehebatannya di mata manusia. Di kiri kanannya jalanraya dan menyusur di dadanya berbilang kenderaan tidak putus-putus kehulu hilir. Ahh sakitnya telinga mendengar maki hamun pemandu, bunyi hon kenderaan yang tidak kenal erti sabar dan perasaan orang lain. Kalut dengan keadaan, aku bergegas laju berpindah dari satu kedai ke kedai yang lain. Dari satu pusat membeli belah ke tempat penjualan vcd haram dan software.

Ada corak dan ragam manusia yang berbangga dengan silih penggantian zaman. Bercelaru dengan identiti, adab dan akhlak, mereka mencipta dunia impian sendiri dengan meniru bulat-bulat kemodenan dan kemajuan orang lain.

Sanggup diri ditelanjang, diharubirukan dengan budaya ideologi umat lain dan tetap diri puas menghias dengan subang dan pakaian ketat walaupun melanggar garisan yang ditetapkan Tuhan. Ada corak dan ukiran di sudut-sudut tertentu di bahagian badan menjadi fesyen terkini, melambangkan diri ingin kebebasan dan dimiliki oleh puak-puak tertentu. Masakan tidak ia menjadi trend? , saban waktu di dalam peti televisyen menghidangkan idola dari luar menyanyi dan membuat hiburan. Di lengannya dicacahi dengan gambar perempuan bertelanjang, corak melambangkan ritual, cinta dan nama.

Hebatnya hutan batu ini, menjadi tumpuan setiap mata yang ‘jakun’ dengan jualan murah setiap kali ia berlangsung. Setiap kali ada mata lelaki keranjang menjamu selera melihat tubuh badan anak-anak hawa yang menyerahkan diri sudi untuk mepersembahkan hiburan percuma untuk mereka.

Hebatkah hutan berbatu ini, dengan prasarana dan kemudahan terkini dibangga-bangga sesetengah orang kerana ia menggamit setiap kedatangan pelancong asing ke dalam Negara? Sayangnya bila hujan menghadirkan diri, ada sahaja rungutan kerana air kotor melimpah ruah dari sungai akibat arus kemodenan. Bersepah-sepah melarikan diri berlindung mencari tempat yang kering. Tiba waktu siang menjengahkan wajahnya, ada raut muka merah padam menahan bahang terik mentari, terdengar lagi sungutan bahawa hutan batu ini tidak menjanjikan keredupan dan nyamannya alam.

Aku, tidaklah pelik sambil menggaru kepala yang tidak gatal, , terleka sebentar melihat pohon-pohon yang sedikit dan togel serta rimbunannya diisi dengan burung-burung gagak menjadi penghuni tetap siang dan malam.

Malamnya di sini, ada manusia mundar mandir berpegangan tangan, masih tidak kenal siapa suami dan isterinya, muhrim dan bukan muhrimnya. Bergelak ketawa meneguk air hitam, mat motor menungggang ‘kudanya’ bergelandangan seperti pelesit menunjukkan kehebatan masing-masing di setiap lampu isyarat.

Aku singgah sebentar di kaki jalan melepaskan lelah sambil meneguk air soya yang dikatakan mampu meningkatkan IQ untuk akal berfikir lebih cerdas dan cergas. Terpaku melihat keindahan bangunan dan pokoknya berkelip-kelip bercahaya. Akal masih pantas lagi berfikir apalah nasibnya lorong-lorong gelap yang dihuni manusia yang bertopengkan syaitan dikatanya mencari rezeki halal dan menyalahkan takdir. Ada permintaan dan penawaran bagai pesta lelongan layaknya untuk membeli dan menjual tubuh. Manusia merelakan dirinya menjadi hamba abdi abad ke 21 ?

Mataku lantas tertarik menerpa pada deretan jualan buku-buku di tepi jalan, tercari-cari buku kegemaran ‘HIDAYAH’ keluaran terbaru yang menyajikan serba banyak ilmu pengetahuan tentang realiti kehidupan dan agama. Hampa… ‘balik-balik buku hiburan, komik, muka artis, cerita hantu yang entah dari mana sumbernya tak terkecuali gambar ghairah model tertentu memperagakan tubuh badan dan fesyen terkini dari pereka fesyen tempatan dan luar negara’ getus hatiku sambil berlalu pergi. Rasanya dah semakin kebas setiap sendi kaki tak tertanggung mengukur jalan hari ini. “Bang mahu syokkah ?”ada seorang bapa ayam menyapa sambil tersengih kambing mencuit bahu dan memandang kepadaku. “takpe terima kasih” balasku sinis. “Celaka orang tua nih, tiada perasaan sensitiviti langsung”, hatiku merungut.

Semakin ‘panas’ rasanya otak terbakar memikir untung nasib hutan berbatu ini, semakin hilang kesabaran, geram melihat konco-konco syaitan semakin bertambah bebas bertebaran. “Tak boleh jadi kalau macam nih” kata hatiku, langkah kian pantas mencari perhentian bas berhampiran.

Di dalam bas, hati sayu meinggalkan pergi, kasihan memikirkan penghuni sementara hutan berbatu, siapakah yang sudi menyedarkan diri mereka…

Di pembaringan, sambil mendengar kaset ceramah ustaz shamsuri ahmad, bergenang air mata hingga tak terempang menahannya. Bahawa jalan kematian itu terlalu banyak, tidak dilambat dan dipercepatkan, ia pasti hadir sesuai dengan janjinya… Ya Allah, ampunilah dosa hambaMu ini, dan mereka yang tidak tahu…

Anak_Pejuang

Jumaat

22 rabiulakhir 1425 hijrah

11.39 pagi

1 ulasan:

Pak Ngah: berkata...

:: salam... menumpang lalu dan menyinggah sebentar...

:: apakah peranan KITA...?