Jumaat, 9 November 2007

Abu Hanifah An Nu'man dengan golongan mulhid


Suatu kisah lagi diceritakan, suatu ketika, Abu Hanifah bertemu dengan sekumpulan mulhid yang tidak mempercayai kewujudan Tuhan yang mencipta alam ini. Dengan penuh kebijaksanaan, beliau mengemukakan satu persoalan kepada mereka :

"Apakah pendapat kamu tentang sebuah kapal yang sarat dengan barangan dan muatan. Kapal ini dilambung gelombang laut yang bergelora dan dipukul angin ribut. Walau bagaimanapun, kapal ini denan tenang meneruskan pelayaran menuju haluannya tanpa sebarang masalah dan tidak tersasar sedikitpun sedangkan tiada seorang pun yang mengemudinya atau seorang jurumudi yang menentukan arahnya. Apakah ini logik menurut fikiran engkau?"

Orang-orang mulhid itu dengan pantas menjawab : "Tidak, ia sudah tentu tidak dapat diterima akal, wahai sheikh."

Abu Hanifah dengan penuh yakin membidas si mulhid:"Maha suci ALlah!! Kamu tidak menerima sebuah kapal dapat belayar dengan baik jika tidak dikemudi oleh seorang jurumudi tetapi kamu menerima jika alam ini dengan lautannya yang meluas, kapalnya yang belayar, burung berterbangan dan haiwan bebas boleh wujud tanpa sebarang pembuat yang membuatnya dengan baik atau oleh seorang pentadbir yang mentadbir dengan baik. Binasalah kamu kerana pendustaan kamu."

Tiada ulasan: