Khamis, 1 November 2007

Dia Seorang Perempuan Tua. Bab 4

Dan dia bertanya lagi kepada cucunya ”masih adakah lagi keadaan yang harmoni seperti dahulu? Adakah lagi anak muda yang tinggi budi bahasanya pada ibu dan ayah, tahu malunya, terjaga solatnya? Taat pada Allah dan Rasul?. Masih adakah lagi ibu ayah yang mengambil tahu kepada siapa anaknya berkawan,? Masih adakah pemimpin yang ikhlas dalam pekerjaannya, jiran-jiran yang mengambil berat antara satu sama lain? Aku sudah lama merasai hidup ini, hampir sebahagian nyawaku merantau melihat keadaan umat manusia, Aku risau kita semua akan berpisah kerana iman, bagaimana hendak bertemu lagi jika ada antara kita yang mati dalam kekafiran, alangkah lamanya masa untuk bertemu jika ia dipanjangkan dengan seksaan di neraka. Anak-anakku, sedarlah di kiri kananmu ada sahaja yang akan mengheretmu ke neraka, alangkah kuatnya dugaan anak-anak, alangkah hebatnya ujian wanita itu, alangkah fitnahnya harta dan dunia ini. Ketika engkau kuat bertaqarrub kepada Allah tiba-tiba hatimu dipalingkan dari mengingatiNya, ketika hatimu keras untuk berbuat kebajikan demi akhiratmu tiba-tiba engkau diuji untuk takut pada kefaqiran, semakin banyak kemurahan hatimu tiba-tiba keikhlasan itu hilang kerana engkau menyebut-nyebut kebaikan itu di kemudian hari, lalu semakin banyak dosa samar yang tidak engkau sedari. Ketahuilah anakku, apabila engkau redha pada maksiat dan tidak berasa apa-apa dengan dosa, maka itulah tandanya imanmu yang meluntur.

Terdiamlah semua anak cucu di sekelilingnya. Dan perempuan tua itu berkata ”nantilah bila kamu semua sudah merasai hari tua, kamu akan faham, apa yang aku risaukan ini, dan kuharap ia lebih awal dari itu....”.

Ketika ini, perempuan tua itu diuji Allah dengan penyakit lumpuh, jasadnya terlantar di katil tua. Lidahnya tidak berhenti-henti juga untuk berzikir, entah dia risau jika dicabut umurnya dalam keadaan melupakan Allah. Baginya biarlah jasadnya mati, tetapi jiwanya tetap subur dengan mutiara iman. Solatnya tidak dilupa, diletaknya loceng di tepi bibir katil untuk meminta anak dan cucunya mengambilkan air wuduk. Doanya lama dari biasa, air matanya selalu bergenang di pipi. Tahulah ia, dirinya kini sudah hampir benar dengan kematian. Mungkin tangkai daun yang tertulis namanya di Luh Mahfuz sudah gugur dan malaikat izrail hanya menunggu masa perkenan dari Allah untuk mengambil hakNya.

Selalulah anak dan cucunya merawat, memerhatikan hal ehwal keadaan perempuan tua itu. Sesekali diminta untuk membacakan sirah para Rasul dan sahabat tentang kehidupan mereka, disuruh dibacakan hal ehwal persediaan menghadapi mati. Sekurang-kurangnya ia terhibur bila mendengar tentang kesudahan hidup yang baik, berkongsi gembira dengan janji-janji Allah kepada hambaNya yang bersabar dengan derita.

Malam itu, sakitnya telah memberat. Tidak ketahuan lagi berak kencingnya, nafasnya turun naik Berkumpullah sekali lagi sanak saudara buat kesekian kalinya, yang terputus, tidak berhubungan, yang bermasam muka, yang tidak pernah membaca ayat-ayat Allah malahan yang tidak tahu tetap cuba untuk menelurkan bacaan, supaya perempuan tua itu dimudahkan Allah untuk pergi dengan aman, disampaikan perlahan-lahan dipelipis telinga oleh mereka.

Perempuan tua menggerakkan bibirnya perlahan-lahan ’kertas...kertas’ sambil tangannya menunjuk pada helaian kertas kusam di atas meja berdekatan. Anaknya yang sulong tidak memahami butir bicara tetapi diambilkan air sedikit untuk membasahi bibir tuanya itu. Sambil menggagahi dirinya perlahan-lahan diucapkan kalimah terakhir sambil tersenyum menyebut LailahaillaLlah....

Seketika alam menjadi sepi, sedar ada hak yang telah diambil kembali oleh tuannya dan air mata perpisahan tetaplah mengalir mengiringi pemergian yang telah diputuskan Tuhan...

Tiada ulasan: