Rabu, 14 November 2007

Orang Kita - 2


Anak-anak kitakah itu, yang menari seperti ulat gonggok, terkinja-kinja seperti beruk? Tak kenal siang dan amalam, apatah lagi bersembahyang. Berpeluk-pelukan dengan mahram tak kira lelaki perempuan?. Kita tak pernah mengambil iktibar dengan sejarah. Apatah lagi mengisikan masa dengan ilmu pengetahuan yang berfaedah. Cakap, berapa ramai orang-orang kita yang menjadi alim ulama’, mengubah zaman yang gelap kepada terang dibanding dengan yang duduk di kandang-kandang dan membuang anak secara haram ?

Dan anak-anak kitakah itu juga yang membuang nasi hasil titik peluh dan tangisan orang yang susah membanting tulang mengerjakan sawah bendang? Hanya kerana membanding-bandingkan ia dengan makanan yang rangup serupa KFC dan Pizza Hut maka keperitan ‘mereka’ dilupakan? Salah ibu bapa juga yang membesarkan anak dengan kemewahan, kalau salah sikit marah pun tak pernah, apatah lagi nak mencubit. Lain kali jangan kahwin jika sedar diri tak berkemampuan nak bertanggungjawab kepada keluarga.

Kaki kitakah itu yang selama ini melangkah ke pusat-pusat empat nombor ekor? Dengan duit seringgit diharap menjadi sejuta ringgit, anak-anak di rumah sanggup ditinggal kelaparan, barang kemas isteri digadai. Dan kaki kitakah juga yang melangkah ke pub-pub dan disko, semata-mata terpaut dengan gro? Atau tertarik dengan lagu-lagu dangdut yang bersimpang siur?. Malaikat Maut sentiasa melawat kita. Kita pulak suka-suka melupakannya. Buku-buku ilmiah itukah yang kita langkah-langkahkan? Darjatnya yang tinggi diletakkan di bawah kaki.

Orang-orang kita yang selalu berbicara mengenai perpaduan bangsa, tapi tak pernah berbicara perpaduan agama. Tentunya Agama Islam. Kita senang kalau soal agama diperkecil-kecilkan, malah boleh diejek-ejek. Siapa lagi kalau bukan dengan si kafir yang tak tahu budi perkerti !

Tiada ulasan: