Isnin, 7 Januari 2008

Akal untuk bertadabbur, berzikir dan berfikir

Wah lebatnya buah yang masak ranum!, tentu enak bila dimakan, haa yang ini berwarna merah, tentu sudah boleh dimakan isinya !. Yearkhh..laa ada ulat rupanya. Hmm, ingatkan kalau merah tentu sudah masak, silap perhitungan kali ini. Cantik sahaja kulit di luarnya tapi busuk di dalamnya. Tidak mengapa, lain kali kena berhati-hati bila memilih buah, supaya tidak terpilih buah yang busuk.

Kesian si pungguk rindukan bulan, tak puas-puas memandang ke langit. ‘Seperti menunggu buah tak jatuh’.Dahlahtu pungguk tak perlu memandang langit, bukankah ada pasangan yang sejenismu di muka bumi ? jangan pula sampai lupa diri, ingat kata bidalan “kalau melihat bintang di langit, jangan lupa rumput di bumi”

Alamak, panjangnya badan si ular, tentu ular berbisa ni. Bagusla nanti tikus pun kurang, tanaman tidak rosak. Tapi, kenapa jalannya berbengkok-bengkok, tidak lurus ? pening kepala melihatnya.

Eh, tengok ketam tu ! malu-malu kucing di sebalik belahan batu-batan di tepi laut, jalan terkedek-kedek, mengiring-ngiring, wah, banyaknya anak-anak ketam tu! Sama pulak jalannya macam ibu bapanya jugak, jalan mengiring-ngiring.

Aduh, nyamuk ni, gigit orang je ! sakit tahu tak ? tak padan kecik, gigitanmu sampai berbintat kulit. Oohh..padanlah ada air bertakung di belakang bangunan, banyak pulak di situ sampah sarap dan najis di dalam longkang, lalat pun banyak. Eeehh…gelinya, siapa punya kerjalah ni ? Tiada perasaan tanggungjawab langsung. Tentu banyak penyakit yang boleh terhasil dari longgokan kotoran di sini, dan nyamuk dan lalat tentulah agennya. Patutlah raja Namrud yang zalim pun boleh mati dengan gigitanmu.

Amboi kuatnya angin ini !. hendak ribut agaknya, habis….habislah! tentu banyak pokok tumbang, sepertimana hutan ditebang. Ahh..binatang-binatang itu nanti, tentu kehilangan tempat tinggalnya, anak-anak kehilangan ibu ayahnya, siapa pula yang akan memujuk mereka. Kasihannya nasib mereka. Tapi ini semua tentu ada hikmahnya, kalau tidak takkan Allah nak turunkan musibah secara tiba-tiba ?.

Lihatlah mata hati, kehebatan Allah menjadikan alam ini, menjadikan akal untuk bertadabbur, berzikir dan berfikir akan kebesaranNya untuk dijadikan tauladan. Masihkah engkau mahu menjadi kufur?...

Kedudukan zikir bagi hati umpama kedudukan air bagi ikan, maka bagaimana keadaan ikan apabila ia dijauhkan dari air?- Syaikhul Islam Ibnu taimiyyah RahimahuLlah

Tiada ulasan: