Khamis, 3 Januari 2008

Indah Alam Tuhan

“Sesungguhnya di dalam penciptaan langit dan bumi serta penggantian siang dan malam, terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang beraqal. Iaitu orang-orang yang mengingati Allah dalam keadaan berdiri, duduk dan berbaring, dan mereka memikirkan kejadian langit dan bumi, sambil berkata “ Ya Tuhan kami, Tidaklah engkau jadikan ini dengan sia-sia, maha suci engkau maka peliharakanlah kami dari seksaan Api Neraka.”

(surah Ali Imran : ayat 102)

Indah nian langit yang membiru, tinggi di atas sana. Tiada pula tiang di kiri kanannya, ada pula awan putih berkelompok-kelompok. Tempat burung-burung berterbangan, ada pula awan hitam membawa air. Kuatnya bunyi guruh, petir pula sabung menyabung memanah ke arah bumi, dia memanah ke arah siapa ya..? turun pula rintik-rintik kecik. Oh, hujan rupanya. Gembira si katak bila air menyahut panggilannya. Tanah , tanam-tanaman rasa dingin dan sejuk. Tentu tumbuh subur tanaman nanti. Kadang-kadang hujan turun dengan lebatnya, tentu banjir pula longkang yang tersumbat dengan sampah sarap. Nanti kalau sudah banjir, ke mana binatang hendak melarikan diri. Tentu banyak pula yang mati.

Eh cantiknya bunga-bunga itu!, mekar di pagi hari, berwarna-warni, rasa senang di hati bila melihatnya, debunganya tersebar di alam maya. Disukai lebah yang mencari madu untuk sarangnya. Mereka hidup rukun damai tanpa sengketa, bantu-membantu, kuat-menguatkan, Bila tiba masanya mereka akan pindah beramai-ramai mencari penghidupan baru. Madunya dibuat ubat untuk menyembuhkan penyakit. Sayangnya telah ada pula bunga yang layu, lalu ditinggal pergi kawannya yang lain sebab bunga yang dahulu cantik telah bertukar warna, dari merah kepada coklat, dari cantik kepada hodoh. Lalu ia kembali ke tanah menjadi baja untuk hidupan baru yang lain.

Wah, banyaknya burung di angkasaraya, bebas terbang merata-rata, tiada siapa yang menghalangnya. Di pagi hari ibu burung mencari makanan untuk anak-anaknya, mencari makan bersama kawan, tak suka pula berlawan-lawan. Pergi mencari rezeki berbatu jaraknya tanpa kenal penat lelah tapi tak lupa jalan pulang ke sarang. Di ajar anaknya terbang, cip, cip, cip seolah-olah berkata kepada anaknya pula: “bila sudah pandai terbang, terbanglah engkau setinggi-tinggi tapi jangan lupa rumput di bumi, sebab di situ kita akan kembali”.

Tiada ulasan: