Khamis, 17 Januari 2008

Kisah Dalam Bas


Ada kengkawan bertanya, kenapa tidak menggunakan kenderaan sendiri, naik kereta atau motor. Boleh ikut jalan 'shortcut' , jimat masa..

Bagi saya pula, (memang ada kemalasan nak mengambil lesen - tetapi benar ia merupakan satu keperluan masakini, Insya ALlah saya akan dapatkan juga P nanti) ada hikmahnya bila menaiki bas. Saya dapat memerhatikan gelagat manusia. Dari si tua hingga ke muda belia dan remaja.

Saya memerhatikan di dalam bas mempunyai 'kehidupan' tersendiri yang tiada didapati di dalam motor dan kereta. Bila dalam kereta kita cenderung untuk fokus kepada pemanduan dan alam kiri kanan. Menaiki motor pun begitu juga.

Tetapi memang kebanyakan hidup telah dihabiskan masa di dalam bas untuk berulang alik ke tempat kerja dan juga ke destinasi tertentu. Maka banyak pengajaran yang didapati di dalam bas.

Nantilah ada masa saya akan meyambung kerana saya perlu bergegas untuk ke tempat kerja ..

Tiada ulasan: