Khamis, 7 Februari 2008

Anti Hadith dan kesesatan mereka

Sedangkan sebelum ini dengan kekaguman mereka terhadap Kod 19 inilah yang menarik gerakan Anti Hadith ini mernerima al Quran yang mereka sangka benar ianya dari Allah dengan bukti “Mukjizat Kod 19”. Sekarang ternyata Kod 19 sebagaimana yang didakwa mereka adalah karut semata-mata. Maka bagaimanakah iman mereka dengan al Quran selama ini hanya bergantung pada Kod 19 sedangkan Kod 19 sebenarnya adalah palsu.

Anti Hadith, juga merupakan terpengaruh dari agama Baha’I melalui Rashad Khalifah. Ini bererti menolak kerasulan Nabi Muhammad walaupun menerima al Quran. Gerakan Anti Hadith menerima al Quran sama seperti agama Baha’I yang menerima semua kitab-kitab suci termasuk al Quran. Tentang Nabi Muhammad menurut agama Baha’I “Nabi Muhammad seperti perwujudan-perwujudan yang lalu..agama Allah yang telah diturunkan melalui baginda telah dimansuhkan setelah genap seribu tahun dimansuhkan oleh agama Baha’i.5 Demikian juga gerakan anti Hadith, Hadith RasuluLLah ditolak tetapi al Quran sahaja diterima.

2. Mana Aqidah dan Syari’at mereka? Tidak seperti agama Baha’I yang menolak aqidah dan syari’at yang disampaikan oleh RasuluLLah dengan menggantikan aqidah san syari’at Baha’I, tetapi gerakan anti hadith setelah menolak segala aqidah dan syari’at yang disampaikan oleh RasuluLlah tidak pula membawa sebarang aqidah dan syari’at mereka sendiri. Tanpa Aqidah dan syari’at bererti tiada agama, kalau adapun adalah umum dan kabur. Contohnya seperti suruhan mengerjakan haji dan solat dalam al Quran adalah umum kerana kaifiyatnya diterangkan oleh RasuluLLah seperti yang terkandung dalam hadith. Mereka menolak hadith!

3. Benarkah mereka masih percaya al Quran itu datang daripada Allah? Tinggal satu tanda tanya besar. Kassim atau puak antihadith mendakwa bahawa mereka percaya al Quran itu daripada Allah kerana “al Quran itu terbukti ada mukjizat Kod 19”. Hasil kajian menunjukkan bahawa kaitan al Quran dengan Kod 19 adalah karut semata-mata. Maka adakah sekarang mereka beriman bahwa al Quran itu daripada Allah sedangkan kod 19 sebenarnya tidak ada?.


4. Sabda RasuluLLah s.a.w mengenai orang seperti ini. Maka samalah seperti Baha’I bahaya antihadith mengisyhtiharkan bahawa hadith hanya untuk zaman (nabi) Muhammad sahaja. Mereka mengajak menggunakan al Quran sahaja. Maka hal ini mengingatkan kepada sebuah hadith yang telah dicatatkan dalam buku ini dalam bahagian Aqidah dari al Quran dan Sunnah yang sahih yang tersebut bererti :

‘Di akhir zaman (dunia ini) akan lahir golongan belia yang mempunyai idea dan pemikiran yang bodoh. Mereka pandai bercakap tetapi menyeleweng daripada Islam seperti panah menyeleweng dari busurnya. Iman mereka hanya setakat kerongkong sahaja. Kalau kamu temui orang seperti ini bunuhlah. Pembunuh itu akan menerima ganjaran di Hari Kiamat. 6. Hadith ini daripada Sahih Bukhari, 66 Kitab tentang fadhilat al Quran, Bab 36: Dosa orang membaca al Quran kerana hendak menunjuk-nunjuk atau untuk mendapat faedah dunia, atau untuk berbangga-bangga.

Tiada ulasan: