Khamis, 7 Februari 2008

Kenali Siapakah Anti Hadith

Golongan AntiHadith

Mereka adalah golongan yang mengajak untuk berpegang kepada al quran sahaja:

1. Bukti mereka terpengaruh dengan agama bahai. Golongan anti hadith di Malaysia sekarang secara tidak langsung boleh dimasukkan ke dalam golongan kebatinan, kerana mereka adalah pecikan daripada agama Baha’I dan Baha’I serpihan daripada Syi’ah Ithnai Asyariyah, dan Syi’ah adalah sejenis kebatinan seperti yang dibincangkan dalam bab ini. Di antara bukti golongan anti Hadtih terpengaruh dengan Baha’I adalah seperti berikut :

Gerakan anti Hadith dengan lantangnya mengisytiharkan bahawa al Quran itu “mukjizat kod 19”. Kod 19 ini berasal daripada agama baha’I pengasa pertamanya Sayyid ‘ali Muhammad As Syairazi yang terpengaruh dengan al Ihsa’I Syeikh tarikat Syaikhiyah dan Kazim Al Rasti yang banyak bercakap tentang kedatangan Imam Mahdi dan Bab (pintu) bagi kemunculan itu 1. Sayyid Ali Muhammad Syairazi mendapat kasyaf bahawa dirinya adalah Imam Mahdi yang ditunggu-tunggu, kemudian mengisytiharkan dirinya “bab (pintu) bagi kedatangan Imam Mahdi”2. yang dikatakan tidak mati tetapi bersembunyi sejak tahun 260H. Bab gagal mendapat sambutan kecuali 18 orang pengikut ditambah dengan dirinya sendiri (bab), maka jadi 19, menepati huruf (di dalam jawi) BismiLLahiRahmanirRahim yang berjumlah 19 huruf.

Rashad Khalifah menyebarkan anti hadith dan teori kod 19 sebagaimana didapati didalam agama baha’I, sila lihat bukunya The Computer Speaks. 3. dan lain-lain. Kassim Ahmad juga terpengaruh dengan gerakan anti hadith dan Kod 19 tajaan Rashad Khalifah itu lalu menyebarkan teori kod 10 serta antihadith dan mengisytiharkan al Quran sahaja dia berpegang. Tetapi Kassim tidak dapat mempertahankan daripada cemuhan, bantahan dan pendedahan kepalsuan Teori 19 seperti yang didedahkan dalam buku Kod 19 Menyesatkan 4. Maka hingga ke saat ini gerakan anti hadith tidak lagi bercakap tentang “kod 19” ini.

Tiada ulasan: