Rabu, 25 Mei 2011

Jika Ada Yang Masih Lagi Bertanya Mengapa Saya Membaca Yasin Untuk Orang Yang Sudah Meninggal ?



Hari itu berlalu jua, tiada lagi si dia yang bercermin mata tersenyum menyambut kedatangan aku, isteri dan anakku. Tiada lagi dia yang menciumi pipi si kecil itu. Biarlah dia beristirehat di persemadiannya setelah bergelut dengan penyakit yang menghuni di tubuhnya. Sungguh Allah telah memberi kerehatan yang abadi untuknya..

Ya Allah! pahala dari bacaan surah Al Fatihah ini kuhadiahkan kepada pakcikku yang telah meninggal dunia.. Amin Ya Robb.. Al Fatihah..

Hadith sahih kelebihan membaca yasin :


Ibn Hibban dalam kitab sahihnya meriwayatkan hadith Jundab bin AbdiLLah, RasuluLlah sallaLLahu 'alaihi wasallam bersabda yang bererti :

"Surah al Baqarah adalah tulang belakang al Quran, ia diturunkan oleh lapan puluh malaikat dengan membawa satu persatu ayat. Sedangkan ayat kursi diturunkan dari bawah Arsy'. kemudian ia dikumpulkan dengan ayat-ayat surah al Baqarah. Surah Yasin pula adalah hati al Quran, tidak ada orang yang membacanya dengan mengharap redha ALlah dan pahala akhirat melainkan dia akan mendapat ampunan dari-Nya. Bacalah surah Yasin untuk saudara-saudara kamu yang telah meninggal dunia."



(Ditakhrij oleh Ibn Hibban di dalam Kitab Sahihnya pada bab Fadhilat Surah al Baqarah. Demikian juga al Haithami meriwayatkannya di dalam kitab Mawarid al Dzam'an, (jilid V, h 397). Imam Ahmad juga meriwayatkannya di dalam al Musnad dari Ma'qal bin Yasar (jilid v h 26). Al Haithami mengulas hadith tersebut di dalam kitab Majma' al Zawaid, "Hadith tersebut diriwayatkan oleh Imam Ahmad, di dalamnya ada salah seorang perawi yang tidak disebut namanya, bagaimanapun perawi perawi lainnya adalah sahih (jilid VI h 311)

Sumber Rujukan : Prof Dr Sayyid Muhammad 'Alawi Al Maliki Al Hasani, Kajian Mendalam ke Atas Manfaat Amalan Orang Hidup Terhadap Arwah, Tahqiq al amal fi ma yan fa'u al mayyitu min al a'mal, Jahabersa, 2007, Johor

2 ulasan:

MOBYDICK berkata...

Takziah saya ucapkan buat saudara...

musafir ilmu berkata...

Assalamu'alaikum ya shaikh..

"Bacakanlah surat Yasin kepada orang yang akan mati di antara kamu".
Hadis ini merupakan hadis yang Lemah.
Diantara yang meriwayatkan hadits ini adalah Ibnu Abi Syaibah (4:74 cet. India),
Abu Daud No. 3121. Hadits ini lemah karena Abu Utsman, di antara perawi hadits ini
adalah seorang yang majhul (tidak diketahui), demikian pula dengan ayahnya. Hadits
ini juga mudtharib (goncang sanadnya/tidak jelas).

Jadi, membaca surah Yassin untuk saudara islam yang sudah meninggal sebenarnya tidak disyariatkan dalam Islam..

Jika difikirkan kembali adakah ada riwayat yang menceritakan bahawa para Sahabat membaca surah Yassin ketika Rasulullah SAW wafat..?

Sedangkan kita sedia maklum bahawa para Sahabat lebih berilmu & bertaqwa daripada kita semua kama qol: "Lau kaana khairan lasabaquuna ilaih"

Mohon penjelasan..
Barakallahufik..

Wassalam..