Isnin, 14 Disember 2009

Antara Adab Dan Biadap (Dalam Lisan) : Ya RasuluLLah Bukankah Engkau Sudah Mengajar Kami ?..

Semasa belajar di sekolah dahulu, kami diajar dalam subjek tasawwuf (akhlak), adab dan kini ia dinamakan Pendidikan Akhlaq.

Kami didedahkan dengan sifat yang mulia, tutur kata yang baik, niat yang benar agar menjadi penghayatan dalam hidup kami. Guru-guru kami tidak pula lokek memberikan nasihat walaupun diulang-ulang setiap hari.

Perkataan akhlak yang mulia, hormat menghormati, sayangi saudara seIslam dan manusia (umumnya). Selalulah ingatan itu menjadi panduan hingga kini. Sebab kami tahu, bila terbit perkataan yang buruk, sekali terlacur kata... tidak mungkin dapat ditarik balik.

Ada satu pepatah bidalan :
Lisan itu ibarat harimau. Jika harimau itu dilepaskan maka tentu akan menerkam anda. Tetapi jika anda ikat , harimau itu akan menjaga anda.
Guru mengajarkan kami bahawa RasuluLlah adalah contoh yang terbaik dalam segenap perilakunya, perkataannya, diamnya malahan seluruh kehidupannya menceritakan keindahan akhlaknya yang agung.

Satu hadith yang menunjukkan ketinggian adab sopan di dalam Islam :

عن أبي هريرة رضى الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : من كان يوءمن با لله واليوم الأخر فليقل خيرا أو ليصمت , ومن كان يوءمن با الله واليوم الأخر فليكرم جاره , ومن كان يوءمن با الله واليوم الأخر فليكرم ضيفه . رواه البخاري و مسلم

Ertinya : Dari Abu Hurairah radiyaLlahu 'anhu bahawa RasuluLlah sallaLlahu 'alaihi wasallam bersabda " Barangsiapa yang beriman kepada ALlah dan Hari Kemudian, maka hendaklah ia berkata akan yang baik atau hendaklah ia diam. Dan barangsiapa beriman kepada aLlah dan Hari Kemudian, maka hendaklah ia muliakan jirannya. Barangsiapa beriman kepada ALlah dan Hari kemudian, maka hendaklah ia muliakan tetamunya.
Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.

Di dalam hadith ini RasuluLlah menerangkan antara sifat yang menjadi adab sopan orang-orang yang beriman ialah berkata baik atau diam. Mengenai berkata baik atau diam Imam Syafie menerangkan : Makna hadith ini bahawa apabila seorang hendak berkata hendaklah ia berfikir. Bila ternyata tiada bahaya atasnya, berkatalah. Tetapi bila ternyata sebaliknya, diamlah.

Abu al Qasim al Qushairi berkata :
"Diam yang tepat pada waktunya adalah sifat orang-orang besar dan berkata pada waktunya adalah perkara yang sangat mulia".


Lihatlah orang yang tidak berhati-hati dalam berkata lebih banyak mendatangkan sesal dan mungkin pula menyebabkan dosa. Berapa banyak perkelahian, permusuhan yang timbul hanya kerana disebabkan perkataan. Berapa banyak pembunuhan, rumahtangga yang goyah kerana disebabkan lisan ? Kadangkala ada perkataan mereka yang cerdik berkata-kata dengan, tinggi ilmunya tetapi diselitkan dengan penghinaan, kuliah ilmu yang disertakan dengan kata-kata yang merendah-rendahkan. Hingga sepatutnya majlis ilmu yang sepatutnya menjadi cahaya, menambahkan pengetahuan, menjadikan manusia semakin takut pada ALlah, dihadiri juga oleh para malaikat hanya menyebabkan keras hati dan kesedihan kerana ruginya masa yang berlalu. Lalu ilmu itu juga dimuntahkan oleh hati.

Bukankah setiap apa yang diperkatakan, dituliskan tidak terlepas dari pandangan ALlah ?

Terima kasih wahai guru, menelusuri ilmu itu memang perlu kepada adab. Sudah ditunjukkan oleh RasuluLlah bagaimana adab berbicara, sudah dicermati oleh mereka yang terdahulu hidup di kurun yang terbaik agar selalu menjaga apa yang ada di antara dua rongga mulut. Seorang ahli hikmah berkata :

Jagalah lidahmu wahai manusia agar ia tidak menyengatmu, kerana ia adalah ular. Berapa ramai orang yang sudah berada dikuburan-kuburan kerana akibat korban lidahnya. Sedangkan orang-orang yang berani pun takut berjumpa dengannya.


Wahai diri, engkau juga mungkin selalu lupa. Lalu perhatikan kata-kata As Sirri as Saqathi :
Siapa yang tidak mampu mendidik dirinya nescaya dia tidak akan mampu mendidik orang lain.
Biarlah ilmu menjadikan engkau semakin takut kepada ALlah, menjadikan engkau selalu berawas-awas dalam berkata-kata. Lisan itu mudah sahaja menerkam dirimu semula akibat kelalaianmu menjaganya.

Ya ALlah.. ampunkan dosaku kerana kelalaianku..

Tiada ulasan: