Isnin, 22 Februari 2010

Isu Perarakan Maulidul Rasul.. Kita Sendiri yang Rugi

Isu perarakan maulidul Rasul ditimbulkan selepas ada negeri yang tidak membenarkan perarakan (ia masih dalam dibahas oleh kedua-dua belah pihak).

Ruginya perkara ini diperbesar-besarkan sehingga bertelingkah. Samada yang tidak bersetuju untuk berarak dan yang bersetuju untuk berarak.

Bagi saya : perarakan maulidul rasul itu sebagai satu pendekatan dakwah untuk mengajak umat Islam menyuburkan perasaan cinta kepada RasuluLlah. Yang melihat pun dengan izinNya akan turut sama berselawat. Manakala yang jika menolak pun tidak mengapa.

Yang menambahkan kekeruhan apabila ada pihak yang turut sama menggunakan isu ini untuk populariti termasuk yang terus mengatakan Maulidul Rasul sebagai bid'ah sesat.

Jika pihak yang mempertikaikan mengapa disuruh perlu berarak ketika sambutan maulid. Maka akan timbul persoalan. Bagaimana pula dengan mereka yang berdemonstrasi di jalanan dan bertakbir serta berceramah yang sudah tentu ada mengaitkan paling tidak sedikit berkaitan nasihat agama ? Sudah tentu akan dikaitkan pula - pernahkah ia dibuat oleh RasuluLlah ?

Jika pihak yang meminta mengadakan perarakan pula, diharap dapat memberi penambahbaikan agar tidak timbul isu mengapa hanya berarak sahaja dibesar-besarkan. Manakala isu murtad, Sister In Islam yang terang-terang mempertikaikan hukum sebat dalam syariah tidak pula diberi perhatian serta isu-isu lain.

Bukankah cantik mana-mana perkara yang baik yang dan menyatupadukan ummat itulah yang dijadikan keutamaan, dari menimbulkan isu yang remeh temeh sebegini ?

Rugi... Alangkah ruginya kita.. Umat Islam...

Tiada ulasan: