Khamis, 30 Oktober 2008

Senang dan Gembira Dalam Derhaka..

Rumah itu cantik, lamannya besar, ada pula diisikan dengan banyak bilik. Di anjungnya punya mobil yang mahal harganya. Pemiliknya mempunyai banyak kilang serta wang yang bila diminta pasti akan diterima setiap masa.

Sesekali ia keluar membeli belah, pernah beberapa ekor ikan sahaja dibeli rm10 ribu dihabiskan. Siang malamnya dipenuhi dengan hiburan, air arak sudah menjadi tegukan. Pendek kata, hiduplah keluarga ini dengan segala kemewahan. Tidak pernah mengeluh kekurangan makanan, tidak pernah kekurangan pakaian, malah berlebih-lebihan pula. Anak-anaknya tidak pernah diajar kenal tikar sembahyang, tidak pernah diendahkan tentang agamanya. Isterinya dibiarkan sebebas-bebasnya untuk membuka aurat, bergaul dengan lelaki yang bukan mahram tanpa ada sedikit pun rasa cemburu. Kerana tiada masa untuk memikirkan semua itu melainkan disibukkan dengan perniagaannya yang semakin maju.

Ada pula siang dan malam disibukkan dengan mencari rezeki, lupa pula hal ehwal akhirat. Lupa untuk memberi sedekah dan membayar zakat.

***********

Terkadang ada pula orang bertanya mengapa orang yang baik, betul jalannya dicuba dan diuji dengan ALlah. Diuji dengan kesusahan... sudahlah susah, diuji pula dengan kesakitan dan kesempitan. Orang yang kaya raya tidak ingat ALlah bahkan zalim diberi kesenangan, diselimuti dengan kebahagiaan walaupun semakin bertambah-tambah dosanya. Lalu ditanya "dimanakah keadilan ALlah tuan?"

Antara Nikmat dan Istidraj

Pandangan manusia memerhatikan yang cantik itu baik, yang kaya itu bahagia, yang sihat itu senang tanpa diketahui apa nilaian dari sudut pandangan ALlah. Berapa ramai orang yang zalim dihatinya berkeluh kesah memikirkan tentang musuhnya yang bertambah? Berapa ramai pula orang yang cantik diburu orang serta dipergunakan untuk kepentingan, lalu setelah diperolehi 'kecantikan' itu madunya telah dibuang.

Wahai diri, mungkin terkadang dihatimu memikirkan kesusahan. Lidah tetap tidak putus-putus berdoa, jalan tetap terus ke hadapan serta selalu bersangka baik. Manalah tahu, ada ketikanya berburuk sangka juga pada ALlah. Ingatlah diri, orang yang beriman semakin kuat imannya, makin beratlah ujian yang harus ditanggung.

Apakah manusia mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan kami telah beriman sedangkan mereka tidak akan diuji. Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang yang sebelum mereka. Maka sesungguhnya ALlah mengetahui orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang yang dusta. (Surah al Ankabut : 2-3)

Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira bagi orang yang bersabar. (Surah al Baqarah : 155)

Tentang diri orang yang zalim yang mengumpulkan dosa, jangan dirisau keadaan mereka. Walaupun di sebalik kezaliman hidupnya nampak tenang dan aman. Mungkin itulah yang dinamakan istidraj dan bukannya nikmat seperti yang disangkakan. Bukanlah mereka itu selama-lamanya diberi kesenangan yang menipu itu, bahkan ia diberi tangguh supaya dosanya semakin bertambah-tambah. Wahai diri... mudah-mudahan engkau tidak akan termasuk di dalam golongan ini.

Kisah Firaun dan Hamman perlu dijadikan iktibar, lihatlah apa yang disebutkan ALlah yang bererti :

Dan orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, nanti Kami akan menarik mereka dengan beransur-ansur (ke arah kebinasaan) secara yang tidak mereka sedari. Dan Aku memberi tangguh kepada mereka. Sesungguhnya rencana-Ku amat teguh (Surah al A'raf : 182-183)

Maka tatkala mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, Kami pun membukakan semua pintu-pintu kesenangan untuk mereka, sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang diberikan kepada mereka, Kami seksa mereka dengan sekonyong-konyong, maka ketika itu mereka akan terdiam berputus asa. Maka orang yang zalim itu dimusnahkan sampai ke akar-akarnya. Segala puji bagi ALlah, Tuhan semesta alam. (Surah al An'am :44-45)

ALlahu ALlah... wahai diri, jika engkau terlupa ingat semula tazkirah yang engkau sendiri beri untuk bermuhasabah diri. Antara nikmat dan istidraj kedua-duanya seakan-akan sama. Hanya Redha dan Murka ALlah menjadi pembeza..




1 ulasan:

cikgu_eya berkata...

kagum dengan cara ustaz yang lebih kepada 'menyampaikan untuk diri sendiri'

^^

selamat menjalani alam baru... ^^
senyap2 saja. Ingatkan nak tumpang makan free. Sepatah kata ustaz amin, sharing is caring.. ^^