Isnin, 29 Disember 2008

Salam Ma'al Hijrah 1430 Hijrah

Jajarkan ke Tengah
Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Selamat Tahun Baru 1430 Hijrah. Semoga kita berubah menjadi yang lebih baik dari semalam. Perjuangan masih panjang, di kiri kanan masih banyak denai dan duri yang menggigit. Tetapi matlamat ALlah adalah tujuan menjadikan diri bertambah gigih untuk melaluinya.

Ingatlah wahai diri, keutamaan di zaman kini yang perlu diperhatikan adalah masalah sikap dan cara berfikir yang perlu meniti kematangan. Matang menjadikan diri bertambah faham. Umat Islam semakin ditekan dengan serangan pemikiran, dicabul hak-hak di dalam perundangan Islam, keruntuhan moral semakin membimbangkan. Ramai umat Islam di dalam kebuluran, diambang peperangan.

Di kala ini, musuh Islam semakin terbuka jalannya untuk menghancurkan kesatuan ummah. Semakin gembiralah mereka kerana berjaya membuat tipu daya. Ya.. kita berbunuhan, berperang sesama sendiri - dan musuh Islam hanya ketawa, memerhati dari jauh. Alangkah malangnya jika yang memecahbelahkan ukhuwah adalah di kalangan kita sendiri yang tidak sehabis-habisnya menimbulkan perkara cabang yang sudah habis tuntas dibincangkan oleh para ulamak muktabar. Tajdid yang sebenar adalah yang dapat menyatukan umat Islam, memberikan sumbangan untuk agama Islam agar kembali gemilang.

Wahai diri, apa yang engkau pelajari selama ini, apa yang engkau perhatikan, dengar dan saksikan menjadikan engkau bertambah faham. Engkau perlu berusaha mengembalikan saudara-saudara kita beradab dengan apa yang dinamakan ilmu pengetahuan. Ilmu tanpa disiplin akan pincang. Ilmu tanpa akhlak menghina ilmu ALlah sendiri.

Wahai diri, belajarlah menyebut ikhlas. Ada tangan-tangan yang perlu engkau sambut, ada hati-hati yang perlu disapa dengan kasih sayang. Ada diri-diri yang perlu dibangunkan dari lena yang panjang. Hidup kita bukanlah selalunya selesa sahaja. Oleh itu, menghadapi kesusahan akan menjadi lebih tenang apabila sudah ada persediaan ke arah itu.

Salam perubahan, salam kemenangan dan kegemilangan.

Tiada ulasan: