Ahad, 14 Disember 2008

Tautan Ukhwah Di Kampung Teji dan Kampung Abu


Sebelum cuti penggal akhir bermula, saya diajak oleh seorang sahabat Comradean untuk menemaninya masuk ke Kampung Orang Asli di Pahang iaitu Kampung Teji dan Kampung Abu.

Sebenarnya saya berkira-kira juga di dalam hati untuk pergi kerana sebenarnya ingin terus ke rumah isteri di Kelantan. Tetapi bila difikirkan semula masih ada tanggungjawab sebagai dai'e walaupun tidak secara langsung kepada penduduk kampung. Lagipun saya menganggap ini adalah ziarah kali kedua dan dapat berkenalan dengan sahabat Comrade yang junior serta ahli jawatankuasa tertinggi yang baru dilantik yang mengikuti program ini. Mereka sudah berkampung sejak 4 hari yang lalu.

Kami menaiki kereta kancil ketika bertolak dari Kuala Lumpur pada pukul 2.00 petang dan kemudiannya singgah di Sungai Koyan untuk mengambil Ja'ie. Perjalanan mengambil masa kira-kira 6 jam. Sampai ke susur masuk di Kampung Teji pada jam 8.00 malam terdapat tanah runtuh (maklumlah hujan turun tidak berhenti sebelum itu). Kereta kami tinggalkan dan barang-barang diangkat, digalas di bahu.

Dalam kegelapan malam bersuluhkan lampu dari telefon bimbit, kami berlima berjalan bersama-sama. Ada juga rasa seram sedikit, maklumlah walaupun ada jalan yang bersimen tetapi di kiri kanan adalah hutan tebal yang diselimuti dengan gunung ganang. Sambil berjalan kami berbual sesambil melompat-lompat kecil mengelak dari becak dan selut lumpur.

Kampung Teji gelap dan ada pancaran cahaya kecil dari lilin yang dipasang oleh peserta program. Mereka sedang bersiap-siap untuk solat Isyak berjemaah bersama penduduk kampung.



Waktu subuh di Kampung Teji. Tempat penginapan kami dan keadaan kampung.

Di Kampung Teji ada air terjun kecil yang cantik dan nyaman. Budak kecil di sini selalu bermandi manda. Sepanjang tiga hari berada di sini, saya dan Shukri tidak melepaskan peluang untuk bersama anak-anak Kampung Teji yang lelaki bermandi manda bersama-sama.



Suasana di air terjun

Tengahari kami bertolak ke Kampung Abu pula kira-kira satu kilometer dari Kampung Teji. Di sana ada penutupan rasmi program Masuk Kampung (IPTA) yang menggabungkan kedua-dua buah kampung ini.


Perjalanan ke Kampung Abu, terdapat anak sungai yang deras dan ada kemudahan jambatan yang merentanginya.


1 ulasan:

almukminun berkata...

MASYAALLAH...
Semuga ALLAH SWT bersama Tuan dan seisi teman jua keluarga disisi.

Beginilah contoh baik kepada para daie muda.

Pelaksanaan dakwah sesuai bersama ucapanya..

SUBHANALLAH...teruskan tuan..teruskan usaha dakwah ini..