Jumaat, 18 Januari 2008

Kisah Bas Dulu-dulu

Bas dahulu di Larkin - Alec Bus harga rm0.30 sekali naik ke bandar. Ada juga Bas T Hakkim bernombor 210, dan Bas Maju no 8 dan 9 melalui Jalan Mahmudiah (kawasan perkuburan orang Islam di Johor Bahru) menuju ke bandar Johor Bahru.

Bas dahulu angin percuma 'free air', bukak tingkap rasalah angin sempoi-sempoi bahasa. "Goheaddd!!!" kata konduktor bas bila penumpang sudah naik atau turun. Terkadang ada juga baru kaki nak menerjah ke tanah, pemandu sudah masuk gear dan ingin meneruskan perjalanan. "Kejapp!!! Kejapp!!", Bising jugalah satu bas untuk menyuruh pemandu tersebut berhenti.

Bila waktu hujan, tingkap perlu ditutup - kalau bernasib baik tak kenalah tempias. Biasanya konduktor la yang bercempera ke sana sini untuk menutup tingkap. Biasalah, kalau dah hujan, tempat duduk basah. Samada suka atau tidak kena juga duduk, penat berdiri nak tunggu sampai ke destinasi. Dan bila bangun, terasa bawah punggung akan basah sama.

Bas lama, macam tulah berkeriok bunyinya sana sini bila lalu di jalan yang berlubang. Terlontar badan ke kanan kiri. Jika tertidur alamatnya kepala terhantuk di bingkai tingkap berkali-kali. Seksa...

Apapun begitulah, kenderaan awam yang amat berjasa. Jika nak naik teksi, berangan panjanglah jawabnya. Tapi yang penting di dalam bas banyak menceritakan kehidupan..

Tiada ulasan: