Jumaat, 4 April 2008

Al Ahnaf bin Qais memeluk Islam

Dalam tahun ketiga sebelum hijrah, Qais bin Muawiyah al Sa'adi menerima seorang cahaya mata yang diberi nama al Dahhak. Namun orang ramai memanggilnya dengan nama al Ahnaf yang bermaksud si tempang kerana kakinya yang tempang hingga akhirnya panggilan ini kekal sebagai namanya.

Qais, ayah kepada al Ahnaf bukanlah seorang yang berkedudukan tinggi dalam kaumnya dan bukan juga dalam golongan bawahan. Mereka berada dalam keluarga pertengahan. Kelahiran al Ahnaf disambut di perkampungan mereka di sebelah Barat Yamamah di negeri Najd.

Anak ini membesar sebagai anak yatim apabila ayahnya terbunuh ketika beliau masih merangkak lagi. Tidak lama kemudian, cahaya Islam menembusi jendela hatinya ketika dia masih muda remaja.

Sebelum kewafatan RasuluLLah s.a.w baginda telah mengutus beberapa orang sahabatnya menemui kaum al Ahnaf bin Qais mengajak mereka memeluk Islam. Para pendakwah ini menemui pemimpin-pemimpin kaum menggesa mereka supaya beriman dan membentangkan kepada mereka hakikat Islam. Namun mereka hanya berdiam diri dan masing-masing hanya memandang antara satu sama lain. Akhirnya al Ahnaf yang ketika itu ada bersama mereka berkata :

"Wahai kaum, kenapa kamu teragak-agak, sekejap ke hadapan sekejap ke belakang. Utusan yang datang kepada kamu ini adalah utusan yang baik. Mereka mengajak kamu supaya mengamalkan akhlak yang baik dan melarang kamu melakukan yang tidak baik. Demi ALlah, semua yang dikatakan oleh mereka itu adalah baik. Terimalah seruan mereka ini supaya kamu akan beroleh kejayaan di dunia dan akhirat.

Apabila mendengar kata-kata itu, kaum mereka dengan mudah menerima Islam, termasuklah anak muda tadi.

Setelah itu, beberapa pemimpin kaum ini berangkat untuk menemui RasuluLLah s.a.w. Namun al Ahnaf tidak termasuk dalam rombongan ini kerana usianya yang masih terlalu muda.

Walaupun beliau tidak berpeluang untuk menemui Nabi s.a.w, namun beliau masih menerima keredhaan dan doa baginda.

Tiada ulasan: