Sabtu, 7 Jun 2008

Dan Hari-hari Yang Duka Pun Datang..


22 Mei 2008

"Zul, Wak Melah meninggal dunia pagi tadi" Mak saya menelefon sambil suaranya teresak- esak. Ketika itu, saya berada di dalam Pusat Islam Iskandar Johor mendengar taklimat mengenai zakat. Lalu saya bergegas bangun dari tempat duduk dan keluar dengan perlahan-lahan dari dewan tersebut.

Di dalam hati "Inna liLLahi wa inna Ilaihi Roji'uunn. Di luar saya terus menelefon adik untuk mengambil saya terus balik ke rumah.

Wak Melah adalah isteri kepada arwah Wak Basar yang meninggal dunia 2 bulan yang lalu akibat stroke. http://jarumemas.blogspot.com/2008/03/dari-allah-dia-datang-kepada-allah-dia.html. Dan kini, tibalah pula gilirannya dijemput ALLah..

Tengahari itu, saya sempat melihat wajah beliau buat kali yang terakhir, susut benar jasadnya dibandingkan semasa ia sihat dahulu. Kami beramai-ramai menyembahyangkan jenazah dan mengiringinya sehingga dikebumikan.

3 Jun 2008

Pukul 4.45 pagi saya bangun untuk qiyamullail bersama peserta JKR (Jabatan Kerja Raya), dan mengajar mereka cara-cara solat sunat yang amat digalakkan serta menjadi amalan RasuluLLah dan para sahabat. Saya menambah sedikit tentang kelebihan bangun malam iaitu sinaran nur kepada wajah mereka yang rajin solat sunat, mudahnya melintasi titian sirat bagaikan kilat yang memancar. Solat sunat di tengah malam di kala umat manusia sedang enak dibuai mimpi menjadikan jiwa kita sentiasa kuat, terasa benar dekat dengan ALLah...

Selepas itu, menunaikan solat Subuh berjemaah sehinggalah pukul 7 ditamatkan dengan kuliah Subuh. Pulang sahaja ke bilik saya melihat telefon bimbit ada panggilan masuk dari Long. Mesej pendek diberikan kepadanya dan beliau menelefon saya, "Wak Intan telah meninggal dunia," katanya. "Wak Intan yang mana?" saya terpinga-pinga sambil menyoal kembali. "Wak Intan, isteri Wak Min, nanti abang Azam datang ambik kejap lagi". "Inna LiLlahi wa inna ilaiHi roji'uunn..,"

ALlahu..ALlah...

Tahun ini, tiga ruh yang saya sayang, hormati dan banyak jasanya kepada kami diambil kembali setelah lama dipinjamkan oleh ALlah. Bukan... bukan saya menyesal, atau tidak redha atas pemergian mereka. Sekadar ingatan untuk diri sendiri, kematian itu datang tidak diberitahu. ALlah mengambil nyawa tidak meminta izin dari kita..

Al Fatihah..



1 ulasan:

Qider berkata...

dah lama saya tak merasa sangat dekat dengan Allah..rindu sangat pada perasaan sebegitu.ujian kesenangan ni sebenarnya lebih hebat dari kesusahan..thanx for the reminder..May He showers His Blessings on you always

p(^_^)q
gambaru!