Jumaat, 19 Disember 2008

Menjiwai Alam


Lalu gunung dan bukit bukau berkata :

Ya, dahulu kita semua pernah disuruh oleh ALlah untuk memegang amanah sebagai khalifah, tetapi kita menolak. Kerana kita tidak sanggup menanggung bebanan yang berat itu. Manusia pula sanggup menerima.

Kita sudah lama bersabar dengan manusia, badan kita ditarah-tarah untuk dibuat pembangunan dan mereka dirikan pula rumah di sini. Lupakah mereka kita ini adalah pasak di bumi, jangan dilakukan sesuka hati sahaja?. Itu belum ditambah dengan maksiat yang dilakukan sewenang-wenangnya.

Manusia ramai yang sombong, sudah diberi peluang hidup di dataran tanah. Tetapi dipanjat juga tempat yang tinggi katanya untuk keamanan, keselesaan. Bukankah teman kita sang air memerlukan ruang untuk bergerak?. Bahkan rakan kita pepohonan rimbun memerlukan kehidupan dan menahan dada kita dari rosak?

Ya, benar - kita sudah terlalu tua untuk menerima segala kerakusan manusia.. Atas kehendak ALlah jualah kita dikerahkan untuk menggelongsor buat peringatan bagi yang lupa.

Lalu pepohonan hijau juga mencelah :

Entahlah... berapa ramai yang menghargai kita. Kawan-kawan ramai yang mati ditebang orang. Manusia bila sudah kaya terus ingin menjadi kaya dan tamak sehingga mengorbankan ramai kawan kita.

Apakah manusia tidak memerhatikan ?, kita diperlukan untuk membekalkan oksigen yang segar. untuk menahan terik matahari, agar haiwan mempunyai tempat tinggal yang sempurna dan makanan yang mencukupi.

Sang haiwan pula berbisikan :

Kita sudah lama berdiam di dalam hutan, tetapi diganggu juga. Apabila kita beramai-ramai keluar dimarahi pula!. Gajah dibunuh untuk gadingnya sahaja, harimau ditembak untuk kulit dan beberapa bahagian badan untuk perubatan kata mereka. Badak, dan unggas lain semuanya sudah membawa dirinya masing-masing. Ada yang ditangkap untuk dipamerkan di zoo, malangnya umur mereka tidak selanjut usianya sebagaimana di dalam hutan.

Manusia pula akan menjawab apa?

2 ulasan:

megat berkata...

bagus blog ni banyak info

Ami Farhani MNA berkata...

manusia lalu menjawab, "ah, aku berkuasa di muka dunia ini. aku boleh lakukan apa saja yang aku suka"

nauzubillah min zaalik..

moga kita semua sedar~