Khamis, 18 Disember 2008

Penduduk Kg Teji dan Abu, Semoga Berjumpa Lagi!

Ada penduduk di Kampung Abu yang membela kambing

Bergotong royong memotong daging untuk dimasak dan dijamu kepada penduduk Kampung.


Muslimat sedang memberi penerangan solat kepada kaum amek(ibu) dan kerar serta kedur (budak kecil lelaki dan perempuan) orang asli




Muslimin pula memberi penerangan kelebihan dan cara solat kepada abe (ayah)

Pada malamnya saya ada memberikan sedikit tazkirah kepada sahabat Comrade dan orang kampung Teji mengenai bersyukur. Untuk pengetahuan, dengan orang asli untuk berdakwah tidak perlu menggunakan perkataan yang 'bombastic' kerana tingkat cara berfikir mereka tidak sama seperti kita. Bahasa biarlah yang mudah-mudah dan senang diterima. Begitu juga dengan pertuturan hendaklah dijaga, perkataan yang kasar dan kesat akan menyebabkan mereka berasa hati.

Selepas tazkirah, saya diajak oleh salah seorang peserta program untuk makan malam bersama keluarga angkatnya. Menyelerakan! sedap masakan yang dimasak. Orang kampung Teji amat menghormati tetamu. Mereka sanggup bersusah payah membeli ayam kampung walaupun makanan itu 'mahal' harganya buat mereka. Dalam masa yang sama, saya juga secara perlahan-lahan mengajak keluarga itu memeluk Islam kerana majoriti penduduk Kampung Teji sudah memeluk Islam dan ia mendapat sambutan positif daripada keluarga tersebut. Semoga ALLah memberikan hidayahNya kepada mereka, Amiinnn. (jangan salah sangka ya, ayam disembelih sendiri oleh peserta dan masakan mereka semuanya halal :) )

Kemudian lebih kurang pukul 9.30 malam kami dijemput untuk mengikuti tarian sewang sambutan kepada tetamu (peserta program IPTA). Tarian sewang adalah tarian orang asli samada untuk menyambut tetamu, berubat atau disebabkan kematian. Oleh itu, kami hanya sebagai pemerhati dan menghormati undangan sebab kebiasaannya tarian sewang disertai dengan mantera yang boleh mengundang kejadian yang pelik (pernah berlaku sebelum ini).

Cuma saya sebagai 'orang tua' di program tersebut hanya membenarkan peserta lelaki - itupun dengan syarat selagi kaum lelaki sahaja yang ada dalam tarian sewang tersebut. Tarian ini berakhir kira-kira jam 11.00 malam kerana rumah tersebut tidak mampu menanggung tetamu yang ramai.

Majlis itu kami selang selikan dengan persembahan nasyid dari pihak kami peserta lelaki dan lakonan dari pengarah program iaitu Jali.

Keesokan harinya dalam kira-kira 11.00 pagi kami bersalam-salaman dengan penduduk kampung, membaca doa rabithah dan doa wehdah sebelum berangkat pulang. Peserta perempuan dan kaum amek hampir keseluruhannya mengalirkan air mata kerana rasa terharu untuk meninggalkan kampung dan keluarga angkat masing-masing.

Orang kampung Teji dan Kampung Abu... sampai kita bertemu lagi di lain masa. Salam ukhuwwah dan kasih sayang buat semua.


3 ulasan:

neopentene berkata...

Salam..jutaan tahniah jika bejaya menarik keluarga angkat tuk peluk Islam

jelikweyh berkata...

bestnya baca laporan ini ...
rs mcm nk cuba join plak ...

Admin berkata...

Assalamu'alaikum wbth,

AlhamduliLlah semasa ziarah kali pertama memang sudah ada 3 penduduk orang Asli di Kampung Teji yang berjaya di Islamkan.

Apapun yang penting cara kita berdakwah kena betul, kita disuruh untuk berusaha, manakala natijahnya kita serahkan pada ALlah. :)