Isnin, 25 Februari 2008

Rehlah Jiwa

Bagaimana caranya untuk menghilangkan rasa bosan ?

Pertamanya kenal pasti apakah yang menyebabkan anda rasa bosan, kadangkala rasa bosan hasil dari perbuatan anda sendiri contohnya melakukan perkara yg sama setiap hari, oleh itu ubah sedikit rutin kehidupan. Kemudian, cipta hobi yang baru yang jarang orang terokai atau yang anda sendiri sukai.

Banyakkan pergaulan dengan rakan-rakan dengan bercerita sesuatu yg baru atau topik hangat masa kini, contohnya cara untuk menyelesaikan masalah seorang pemimpin yang hanya pandai berkata tapi tidak pandai membuat kerja.

Elakkan dari mengelamun atau termenung tentang perkara yg telah lalu, kecuali dosa-dosa yang pernah anda lakukan, dengar lagu-lagu yang boleh menghiburkan jiwa, saya cadangkan lagu sentimental Yanni atau ciptaan pemuzik terkenal Beethoven. Apapun ubat penenang jiwa adalah solat sunat

Selain dari itu, banyakkan ilmu membaca supaya otak anda dapat berfikir dengan lebih cergas dan cerdas, menjawab kuiz atau permainan uji minda atau menyusun puzzle.

Perkara paling mudah, anda lihat alam, dan unggas-unggas berterbangan, rasai kegembiraan mereka (walaupun anda adalah manusia). Lihat bulan dan fikirkan tentang apa yg tersirat di sebalik cerah cahayanya dan kegunaan untuk manusia. Galakkan minda berfikir (tetapi berfikir mengikut batasannya)

Anda rasa ingin marah ?

Kaji dahulu apa yang menyebabkan anda rasa marah, kerana kadang-kadang anda marah kerana perkara yg kecil dan rasanya tidak rasional anda marah hanya kerana seekor semut makan biskut yang anda simpan selama sebulan, fikirkan akibat marah dan kesannya, biasanya orang yg marah mukanya herot dan masam, merah padam, rasanya apabila ditunjukkan cermin tentunya anda akan memakai bedak setebal 2 inci untuk menghilangkan kesan marah pada wajah anda.

Sekiranya anda ingin memarahi seseorang, fikirkan juga kesesuaian keadaan dan tempat. Marah kerana yg benar dengan tujuan untuk membetulkan dan sayang padanya, tetapi hendaklah berpada-pada. Sekiranya anda tidak dapat berbuat demikian, anda dianjurkan untuk cepat-cepat pergi menyibukkan diri atau melepaskan kemarahan dengan bermain bola, atau berenang atau marah pada dinding. Setiap orang tidak lepas dari melakukan kesilapan dan kesalahan, maafkan sahaja sekiranya kesalahan itu adalah kecil dan tidak melibatkan maruah, keluarga, agama.

Perkara yang dianjurkan agama, apabila anda marah, ingat kemarahan datangya dari syaitan yang menghembuskan api kemarahan dalam hati, sekiranya anda sedang marah dalam keadaan diri, maka duduklah, jika duduk maka berdiri kemudian ambillah wudhu'. Banyakkan istighfar, ingatlah kemurkaan Tuhan adalah lebih besar, dan kemaafaan lebih disukai dari pertelingkahan dan kecil hati.

Selamat Mencuba!

Tiada ulasan: