Sabtu, 29 Mac 2008

Jom Kita Berdakwah!

Pada awal tahun 2001, saya dan teman saya Azmi, kadang-kadang keluar ke ibu negara dengan menaiki LRT. Maklumlah masa belajar penuh dengan tekanan dan tugasan yang memerlukan akal beriadah seketika. Akal juga mempunyai haknya untuk berehat dari bekerja sahaja.

Pada hari itu, kami berdua ingin ke Kampung Baru untuk ke rumah saudara teman sepengajian yang lain. Dan hari minggu jua adalah hari perjumpaan mingguan kepada orang lain yang turut sama menggunakan kemudahan LRT untuk pergi ke pelbagai destinasi.

Ketika berdiri (masa itu orang terlalu ramai), saya menghadap Azmi dan memandang satu sama lain, saya melontarkan luahan kata kepadanya dengan suara yang agak jelas dan boleh didengari oleh orang lain "ramai betul manusia dalam LRT nih, cuba kau bayangkan kat padang mahsyar nanti, macam nih juga ramainya makhluk ALLah dihimpunkan...", Azmi juga menambah mengenai keadaan manusia di padang perhimpunan tersebut.

Hati saya menjadi sayu dan tetap meneruskan pembicaraan bersama Azmi tanpa memperdulikan orang di kanan kiri (walaupun kami sedar orang dengar ape yang dibicarakan).

Keadaan di padang mahsyar amat terik, matahari seolah-olah sejengkal di kepala, manusia di dalam keadaannya mengikut amalan masing-masing. Ada yang berenang di dalam peluhnya yang mercik sehingga banjir - samada di paras kaki, badan, bahkan ada yang tenggelam dengan darah dan nanah.

Semuanya akan ditimbang dan disukat, dipamer pula amal perbuatan kita. Sehingga perkara yang mengaibkan, yang disembunyikan akan diperlihatkan oleh ALlah yang Maha Adil.

Berdakwah Tidak Kira Tempat, dan Masa

Di dalam menyebarkan syiar Islam, benar kita memerlukan strategi dan teknik untuk disampaikan kepada mad'u. Begitu juga di zaman ini kita perlu kreatif di dalam berdakwah. Jika cara lama dengan kuliah, seminar, nasihat berdepanan tidak juga berkesan. Maka kita perlu memikirkan kaedah yang terbaik untuk mengingatkan sesama manusia. Apatah lagi di Malaysia ini yang majoritinya adalah umat Islam.

ALlah telah berfirman :

كُنتُمۡ خَيۡرَ أُمَّةٍ أُخۡرِجَتۡ لِلنَّاسِ تَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَتَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنڪَرِ وَتُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ‌ۗ
١١٠

"Ertinya : Adalah kamu sebaik-baik umat, yang dilahirkan untuk manusia, supaya kamu menyuruh mengerjakan kebajikan dan melarang memperbuat kejahatan (Surah Ali Imran : 110)

Dakwah itu adalah menegur, memberi nasihat - bukan menunjukkan benci tetapi kasih sayang. Berdakwahlah dengan berhikmah dan bijaksana. Di zaman ini kita perlu menjadi orang yang peduli kepada sahabat dan orang lain.

Tiada ulasan: