Ahad, 16 Mac 2008

Tujuan Hidup..

Bila engkau sudah jauh melangkah dan berjalan di bumi Tuhan, tentu sudah engkau faham, kemana sudahnya arah tujuan hidup, kemana pula tempat berhimpun dan berkumpul.

Lahirmu di masa lalu rupanya bukanlah sia-sia seperti yang terfikir dan difikir selalu di ruang fikiran. Dunia ini bukan untuk ditangisi sahaja dan untuk disambut dengan ketawa setiap masa. Ia adalah penggiliran silih berganti yang perlu dihadapi dengan rasa tabah dan sabar.

Setiap takdir dan ketentuan ada hikmah dan pengajaran yang perlu diambil sebagai buku hidup yg perlu dicatit selalu sebagai peringatan di dalam akal dan hati. Setiap usaha dan perancangan rupanya tetap jua satu ketentuan yang telah ditetapkan, Cuma manusia perlu memilih jalan mana yang sesuai untuk diri. Jika merasa diri sesuai diseksa tentu ia gembira merasa terseksa.

Jika diri gembira menerima kebaikan dan rahmat tentu ia merasa gembira dan berusaha mencapai tujuan akhir yang baik, tetapi jalan yang akan dilalui penuh dengan tangisan dan susah payah. Sebab jalan yang mulia, selalunya di harungi dengan kehinaan dan rasa sempit di dada, dan hati serta lisan dan akal bersatu dalam mengingati Allah untuk menggapai redhaNya. Dan jalan menggapai redha dan sukanya Allah, perlu dilalui dengan cacian, makian dan celaan kebanyakan manusia sekeliling yang suka diseksa di hari kemudian.

Bukan senang untuk membuka mata melihat keadaan zaman celaru akibat berubah fikiran dan kehendak, bukan senang membuka lisan yang hak kepada hati orang lain yang tidak ingin melihat kebaikan tertegak.

Di dalam kegelapan zaman, engkau akan berjalan meraba-raba mencari dokongan dan tongkat yang kukuh untuk memandu dan berjalan tegak agar tidak jatuh tersungkur. Sebenarnya di situ masih ada cahaya yang bersinar, tetapi samar dan hampir kelam, tetapi masih ada segelintir manusia yang masih dapat merasainya dan mereka merasa tenang dan senyum mengelilinginya. Itulah cahaya iman…. Itulah cahaya kehidupan.. itulah cahaya jasad lahiriah dan ruhaniyyah…

Dihari yang mendatang, keluarga, adik beradik, sanak saudara menjadi musuh, orang yang dikasihi adalah yang paling dibenci, begitu kisah hidup dan zaman memandang pada yang sementara. Di hari itu jua sukarnya diri mengenal kawan dan lawan.

Tidak sedikit manusia berperang, bergaduh dan bermasam muka bertahun-tahun hanya kerana sehelai daun yang jatuh di halaman. Mereka memutuskan tali persaudaraan dan mengadu domba, berburuk sangka, keji mengeji antara satu sama lain. sedangkan mereka telah diikat kuat dengan darah dan daging.

Persahabatan yang dibina bertahun-tahun, sedari kecil bersusah payah dan gembira bersama-sama kini menjadi racun yang membunuh setiap inci kasih sayang yang tumbuh di hati dahulunya. Persahabatan itu dirobek hanya untuk mendapatkan kemuliaan yang sementara jua. Sebab yang disalahkan kemiskinan dan kekurangan, demi untuk hidup, berbohong itu amat penting, menikam belakang kawan menjadi lumrah, sogokan dan jatuh menjatuhkan adalah adat dan asam garam untuk hidup senang.

Engkau akan melalui di hari di mana halal dan haram tidak lagi diambil kira, dirimu akan tercebur di dalam daerah syubhah. Engkau akan keliru tetapi tanganmu dengan perlahan tetap mengambil sambil hatimu redha tanpa rasa takut dan ragu.

Berhati-hatilah wahai diri, jika engkau tidak dapat jua mengharunginya lalu lemas bersama-sama keinginan dan kehendak, jadilah engkau orang yang merugi di dunia dan akhirat, kermurkaan Allah selalu membayangi hidup, makhluk di kanan kiri tidak redha dengan perbuatanmu, engkau akan dipandang rendah dan hina lalu dibuka segala perbuatan keji dan jahat di hadapan perhimpunan besar.

Di sana, tiada lagi pelindung untuk menutup malumu walaupun mukamu merah padam menahannya. Tiada tabir untuk mencegah ia daripada dipapar dan didedahkan..

Ubat dan penawarnya sudah sedia sedari alam ini ada, sudah diperincikan setiap kebaikan dan keburukan di dalam al Quran dan sabda serta peraturan hidup rasulNYa. Di antara iman dan kufur, dosa dan pahala, syurga dunia tetapi neraka di akhirat, dirimu jualah yang membuat keputusan, untuk dijadikan tujuan dan matlamat hidup, engkau jua yang memilih dan menentukan …

Tiada ulasan: