Khamis, 1 Mei 2008

Berjalan Di dalam Kegelapan

Malam itu mereka berjalan di dalam kegelapan malam. Dengan mata yang terbuka, diberi kata peransang dan nasihat, agar perjalanan menempuh gelap malam itu dijadikan sebagai motivasi diri.

"Awak ingat banyak-banyak kepada ALlah, berzikir dan minta taubat kepadaNya". kata seorang fasilitator. Ada beberapa orang yang mengangkat tangan mengatakan tidak sanggup untuk meneruskan berjalan malam tersebut. Tetapi setelah diberikan kata-kata peneguhan mereka akur.

Maka bermulalah perjalanan pada malam itu, mereka dilepaskan seorang demi seorang. Untuk tahu cekalnya hati, di manakah diletakkan Tuhan ketika di dalam kesusahan.

"SubhanaLlah, walhamduliLLah, wa lailaha illaLLah, ALlahu Akbar! SubhanaLLah, AlhamduliLLah, wa La ilaha ilaLLah, ALlahu Akbar!". Mereka berzikir, bertasbih dan bertahmid memuji-muji ALlah.

Seorang lalu berhampiran, dan ditegur di dalam kegelapan "Awak nombor berapa?". "ALLAHU AKBAR! ALLAHU AKBAR!". Seorang peserta menjerit dan makin laju ia melangkah ketakutan!
..........................................................................................................................................................................

Sesudah habis perjalanan, mereka telah dikumpulkan di satu tempat berdekatan dengan asrama masing-masing. Lalu ditanyakan pengalaman - apa perasaan setelah menempuh perjalanan yang gelap? Masing-masing memberikan pendapat gerun, seram, dan ramai mengatakan ketakutan.

Lahir di dalam kegelapan menuju kepada kegelapan

Semasa berada di kandungan ibu, tiada sedikitpun cahaya yang ada di dalam ruangan yang sempit tersebut. ALlah memberi nikmat pendengaran - apa yang berlaku di luar, kita akan pelajari menerusi pendengaran. Begitulah bila lahir sahaja ke dunia, setelah beberapa lama barulah melihat cahaya. Perjalanan diteruskan di mukabumi sehinggalah nyawa kita diambil lalu dimasukkan ke dalam liang lahad untuk menemui kembali kegelapan.

Di alam dunia - manusia yang bijaksana memikirkan apa yang perlu dibuat, matlamat hidupnya, ke mana ia akan pergi setelah itu. Akal yang bijaksana akan selalu mengambil pengajaran agar nanti di alam barzah harapnya kubur akan diterangi dengan amal soleh. Semoga di situ akan menjadi tempat tidur yang aman sementara menunggu kehancuran alam untuk dihisab oleh Tuhan..

Bilakah Masanya Kita Akan Kembali Mengingati ALlah?


Manusia telah diberi peluang untuk merebut lima perkara sebelum datangnya lima perkara.

اغتنم خمسا قبل خمس حياتك قبل موتك، وصحتك قبل سقمك، وفراغك قبل شغلك، وشبابك قبل هرمك وغناك قبل فقرك

Rebutlah lima perkara sebelum [datang] lima perkara: Hidupmu sebelum matimu, sihatmu sebelum sakitmu, masa lapangmu sebelum sebelum masa sibukmu, masa mudamu sebelum masa tuamu dan masa kayamu sebelum faqirmu. (Hadis Riwayat Imam Ahmad didalam Musnadnya dari Ibn Abbas)

Semasa hidup adakah kita akan mengambil iktibar sebelum datangnya mati?, apa kisahnya tentang kematian yang selalu datang menjemput tanpa diberitahu?. Malaikat akan hadir merenggut nyawa tanpa meminta izin.

ٱلَّذِى خَلَقَ ٱلۡمَوۡتَ وَٱلۡحَيَوٰةَ لِيَبۡلُوَكُمۡ أَيُّكُمۡ أَحۡسَنُ عَمَلاً۬‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡغَفُورُ (٢

" Dialah yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun."(Surah al Mulk : 2 )

Semasa badan sihat, mata segar bugar, anggota badan yang cukup. Terkadang ALlah berikan ujian. Dahulu tangan inilah yang diberikan peluang untuk menulis, melukis. Lalu suatu hari kakinya kesandung dan pergelangan tangan menjadi mangsa. Lukisnya tidak secantik dahulu, terketar-ketar dan hilanglah kecantikan lukisan itu. Semasa sihat, berapa kali mengingati ALlah? Bersyukur dengan nikmatnya?

Bila sudah terlantar sakit, makanan hanya dijamah sedikit, kepala terasa memberat terpaksa dipapah dan perlukan pertolongan orang lain. Samada diri semakin kuat mengingat ALlah, atau terus merungut dan membentak-bentak pada lisan dan benak.

"Aku dulu banyak kesempatan nak buat itu dan ini, banyak masa terluang menghadiri program dan majlis jemputan, tetapi kini aku benar-benar sibuk. Masaku banyak dihabiskan di tempat kerja, terkadang solat pun terpaksa aku uzurkan..."

ALlahu..ALlah... rupanya Dia menguji kita dengan mengambil sedikit keberkatan masa. Banyaklah sudah masa yang tidak ternilai itu terbuang secara percuma. Tetapi tidak kurang manusia yang masih selesa dengan pembaziran masa.

Di majlis Maulid Nabi itu ada ceramah tentang hal ehwal umat Islam. Dipenuhi dengan orang-orang tua, pakcik dan makcik mendengar dengan khusyuk. Ada yang mencoretkan sesuatu di atas kertas setelah mendengar lontaran nasihat dari penceramah. Ke mana hilangnya orang muda?

وَمَنۡ أَعۡرَضَ عَن ذِڪۡرِى فَإِنَّ لَهُ ۥ مَعِيشَةً۬ ضَنكً۬ا وَنَحۡشُرُهُ ۥ يَوۡمَ ٱلۡقِيَـٰمَةِ أَعۡمَىٰ (١٢٤

" Dan barangsiapa yang berpaling dari peringatan Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta."( Surah Thaaha : 124 )

Kita tidak selamanya berada di atas, mungkin dilain ketika tangan ini pula menadah. Dahulu pakaian kita berjenama Arnold Palmer, dompet Bonia, kasut Crocodile, jam tangan Rolex dan serba serbi nilaiannya beratus ringgit untuk menutup tubuh sahaja. Dan mungkin pada masa akandatang semuanya itu bertukar menjadi 'bundle' dan mengharap dari belas ehsan untuk mendapatkan pakaian terpakai.

Orang Islam yang hebat adalah mereka yang pandai mengambil peluang, mempunyai persediaan dan perancangan. Setiap masa hidupnya dijadikan jalan untuk beribadah kepada ALlah. Setiap waktu ia tidak lupa kepada Tuhan yang mencipta alam. Ia tahu menyumbang untuk dijadikan amal jariahnya sebagai tanaman dan untuk dituai di akhirat sana.


ٱللَّهُ وَلِىُّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ يُخۡرِجُهُم مِّنَ ٱلظُّلُمَـٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ‌ۖ وَٱلَّذِينَ كَفَرُوٓاْ أَوۡلِيَآؤُهُمُ ٱلطَّـٰغُوتُ يُخۡرِجُونَهُم مِّنَ ٱلنُّورِ إِلَى ٱلظُّلُمَـٰتِ‌ۗ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ أَصۡحَـٰبُ ٱلنَّارِ‌ۖ هُمۡ فِيہَا خَـٰلِدُونَ ٢٥٧

Allah Pelindung (Yang mengawal dan menolong) orang-orang yang beriman. Ia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman) dan orang-orang yang kafir, penolong-penolong mereka ialah Taghut yang mengeluarkan mereka dari cahaya (iman) kepada kegelapan (kufur). Mereka itulah ahli Neraka, mereka kekal di dalamnya. (Surah Al Baqarah : 257)

Kegelapan - sebenarnya berasal dari hati yang tidak mahu tunduk kepada ALlah. Yang menyinarinya adalah iman yang dizahirkan kepada amal perbuatan. Antara cahaya dan kegelapan- kitalah yang perlu memilihnya.

Tiada ulasan: