Ahad, 11 Mei 2008

Mereka Hendak Menggunakan Kalimah ALlah?

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan usaha sebuah gereja untuk membenarkan pengunaan ALlah di dalam Bible. Sudah kita ketahui Kristian yang ada sekarang ini asalnya adalah dari agama samawi tetapi telah diselewengkan oleh tangan-tangan manusia seperti pengubahan isi kandungan bible yang bercanggah antara satu dengan yang lain dan banyak lagi 'error' yang sepatutnya tiada di dalam bible yang dikatakan wahyu dari Tuhan.

Banyak pendapat dari ilmuwan agama. Ada yang menyokong terus penggunaannya seperti Mufti Perlis itupun dengan menyelitkan perlekehan kepada ulamak muktabar mengenai pembelajaran sifat 20 yang katanya sila rujuk :

:http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0427&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm

Ada yang membenarkan dengan bersyarat seperti yang dikatakan oleh iaitu Ustaz Haji Mohamed Daud al Iraqi antara petikannya :

tidak menjadi kesalahan kepada penganut Kristian dan Yahudi menggunakan kalimah 'Allah' malah ia sering digunakan oleh umat Krristian dan Yahudi sejak dari dahulu.

"Cuma jika Allah itu dikaitkan dengan perbuatan dan pemujaan syirik seperti mendua atau mentigakan Tuhan, itu adalah bertentangan dengan agama dan syarak dan dilarang umat Islam mengikut serta; tetapi jika mereka merujuk Tuhan yang sama tidak mengapa," katanya ketika dihubungi Harakah.


dan ini :

Mengulas lanjut, Dato’ Mohamed berkata, ayat-ayat al-Quran turut menyatakan bahawa orang bukan Islam juga memperakui keesaan dan penciptaan dunia oleh Allah SWT termasuk menyebut kalimah Allah.

Dalam pada itu, beliau menegaskan jika akhbar Herald mempunyai agenda tertentu seperti mengelirukan orang ramai bahawa Allah juga meredai agama mereka, maka itu adalah dilarang.


Manakala di dalam Jabatan Agama Islam sendiri sudah menyatakan pendirian mereka tentang penggunaan kalimah ALlah yang dilihat lebih merbahaya dan menimbulkan kekeliruan kepada masyarakat Islam di Malaysia. Sila download di sini :

http://www.islam.gov.my/ajaransesat/pdf/KALIMAH%20ALLAH.pdf

http://www.islam.gov.my/ajaransesat/pdf/isu%20kalimah.pdf

Saya bersetuju dengan pendapat yang bersyarat serta menghalang pengunaan kalimah ALlah seperti yang dijelaskan oleh Jabatan Agama Islam tersebut.

Ingatlah pendapat yang diberikan sepatutnya dilihat dari konteks umat Islam yang berada di Malaysia. Kerana itu pelbagai perkara perlu diperhatikan sebelum menjatuhkan sesuatu hukum.

Sekarang mereka meminta penggunaan ALLah, akan datang apa pula? Kami pun ingin buat gereja menyerupai masjid? Ingin bernasyid, Kami juga ingin kebebasan untuk membuat surah baru di dalam al Quran - sudah ada dahulu seperti surah al muslimooon , surah wasoya dan sebagainya - itupun berapa ramai yang tahu di luar sana?

Yang bersetuju tanpa ada syarat? Silakan - tetapi ingatlah - apabila sudah ada kebenaran seperti ini, berlakunya perkara murtad yang lebih meluas, kekeliruan (sekarang ini pun orang awam banyak keliru dengan adanya mazhab la mazhabiyyah, ayah pin, ajaran guru kahar).Berapa banyak lagi kekeliruan yang hendak ditimbulkan sedangkan aqidah masih tidak dimantapkan di kalangan orang awam?

Adakah selepas ini kita akan menyalahkan dahulu orang awam. Asyik tunding menunding sahaja. Sedangkan kecelaruan sudah terjadi sebagaimana apa yang berlaku pada silap faham ISLAM HADARI.

ALLahu ALLah.... umat Islam itu bersaudara yang kasih mengasihi antara satu dengan yang lain. Jauhi diri daripada sikap individualistik. Cubit peha kiri terasa sakitnya di peha kanan. Sanggupkah kita melihat saudara kita yang lain terus berada di dalam kekeliruan, kejahilan mengenai Islam?..

Tiada ulasan: