Jumaat, 15 Ogos 2008

Kehadiran Hasan Al Basri di Kota Basrah


Basrah ketika kehadiran al Hasan merupakan salah sebuah kota terbesar dalam negara Islam. Masjidnya tersergam, menjadi tumpuan para sahabat agung dan para tabiin yang terkemuka. Perbincangan-perbincangan ilmu dalam semua segi emakmurkan laman masjid ini.

Al Hasan sering mengunjungi masjib ini. Beliau akan turut bersama dalam majlis ilmu AbduLlah bin abbas, pena umat Muhammad. Beliau mempelajari tafsir, hadith, qiraat daripada AbduLLah bin Abbas. Selain AbduLLah bin Abbasm al Hasan juga mendalami ilmu daripada para sahabat yang lain dalam ilmu fikaj, bahasa, sastera dan sebagainya.

Akhirnya al Hasan menjadi seorang ilmuwan dalam segala bidang dan seorang fakih yang dipercayai. Orang ramai mengunjungi beliau untuk mendalami segala ilmunya. Masyarakat sentiasa mengerumuni al Hasan untuk mendengar segala bimbingannya yang mampu melembutkan hati dan mampu membuatkan air mata mereka berlinangan.

Masyarakat menerima dan menghayati segala nasihatnya yang mampu membuka fikiran mereka. Mereka turut mencontohi kehidupannya yang sungguh murni dan mengharum semerbak haruman kasturi. Kemasyhuran al Hasan al Basri tersebar ke merata-rata tempat. Namanya menjadi sebutan oleh sesiapa sahaja. Malah para khalifah dan para pembesar tertanya-tanya dan tercari-cari berita mengenainya.

Tiada ulasan: