Khamis, 11 September 2008

Sama Di Luar Dan Dalamannya

Khalid bin safwan menceritakan : "Suatu ketika saya bertemu Maslamah bin Abdul Malik di Herat. Katanya : Wahai Khalid ceritakan kepada saya tentang al Hasan al Basri. Saya rasa engkau lebih mengenalinya daripada orang lain. "

Saya pun menjawab :"Memang benar saya adalah orang yang paling arif untuk menceritakannya kerana saya adalah jirannya. Saya juga sering bersamanya. saya adalah penduduk Basrah yang paling mengenalinya."

"Ceritakanlah apa yang engkau tahu," desak Maslamah lagi.

Saya pun memulakan cerita:"Al Hasan adalah seorang yang sama luaran da dalamannya. Setiap yang diucapnya pasti selari dengan perbuatannya. Apabila beliau mengajak manusia melakukan kebaikan, beliau adalah orang yang pertama melakukannya. Apabila beliau melarang manusia melakukan kejahatan, beliau adalah orang pertama meninggalkannya. Saya lihat beliau adalah seorang yang tidak mengharapkan bantuan manusia. Beliau seorang yang zuhud dan menjauhi daripada mengambil segala yang ada di tangan manusia lain. Namun saya melihat manusia amat mengharapkannya dan sentiasa meminta apa yang ada padanya."

Maslamah mengangguk- anggukkan kepalanya tanda bersetuju seraya berkata :"Cukuplah Khalid, cukuplah. Tidak mungkin manusia akan sesat jika ada orang seperti ini di kalangan mereka!".

***

Apabila al Hajjaj bin Yusuf al Thaqafi dilantik sebagai pemerintah Iraq dan bertindak zalim serta kejam di wilayah pemerintahannya, al-Hasan al-Basri adalah di antara segelintir manusia yang menentang kekejamannya. Beliau di antara segelintir manusia yang menegur keburukan al Hajjaj dan menegakkan kebenaran.

Sebagai contoh, suatu ketika al Hajjaj membina sebuah bangunan miliknya di Wasit (sebuah bandar yang terletak di antara Basrah dan Kufah). Apabila pembinaan itu siap, al Hajjaj menjemput orang ramai untuk melihat dan mendoakan keberkatannya.

Al Hasan tidak mahu kesempatan orang ramai berkumpul ini dilepaskan begitu sahaja. Beliau berhasrat untuk memberikan mereka nasihat. Beliau mahu mengingatkan mereka supaya bersederhana dengan kesenangan dunia serta menggalakkan mereka mengejar ganjaran ALlah ta'ala. Apabila sampai ke tempat tersebut, beliau melihat orang ramai mengelilingi istana yang tersergam indah. Mereka kelihatan kagum dengan hasil binaan, keluasan dan keindahan binaannya. Lantas al Hasan berucap. Di antara isi ucapannya :

"Kita pernah melihat bangunan yang dibina oleh manusia yang paling keji di dunia. Kita dapati Firaun telah membina bangunan yang lebih besar dan lebih tinggi. Namun akhirnya ALLah binasakan Firaun dan semua bangunan yang dibinanya. Mudah-mudahan al Hajjaj mengetahui penghuni langit amat memurkainya dan penghuni bumi sedang memperdayanya."

Al Hasan terus menyampaikan ucapannya dengan nada yang sedemikian rupa. Ada di kalangan pendengar yang bimbang dengan tindakan jahat al Hajjaj berkata kepadanya :"Cukuplah wahai Abu Said, cukuplah."

Namun al Hasan membalas : "Sesungguhnya ALlah telah membuat perjanjian dengan mereka yang berilmu supaya mereka menyampaikan ilmu mereka kepada seluruh manusia."

Tiada ulasan: