Sabtu, 1 Disember 2007

Bersama IOA (Islam Outreach) ke Kampung Kuala Mu


Pada 27hb November (ketika di Perak) kami berlapan : Jali, Shazni, Atiqah, Wan Norhana. Fatin, Pijan, Shariyah dan saya turun di tol jelapang pada kira-kira pukul 8.30 malam (kalau tak silap la). Kendian kami dijemput oleh Datuk Dr Abdul Razak (bekas pengarah HKL dan sekarang bergiat cergas di dalam dakwah orang Asli di Semenanjung Malaysia). Juga oleh Ustaz Mohamad Zainal (Ahli Abim Outreach).

Misi seterusnya adalah ke Kampung Kuala Mu di Perak. Diberitahu bahawa di Kampung tersebut terdapat Agama Bahai dan Kristian dan juga minoriti orang Islam. Objektif utama adalah untuk berziarah dan berkenal-kenalan dengan penduduk kampung. Dan seperti biasa makan bersama-sama penduduk kampung tersebut yang terdiri dari suku kaum Temiar.

Kami telah diberitahu akan melalui kawasan jalan balak untuk menuju ke kampung tersebut. Dan akan bermalam di Kampung Perjek terlebih dahulu sebagai tempat singgahan sebelum menuju ke destinasi keesokan harinya. Malam tu memang hujan, bermakna liku-liku lebih mencabar dengan 2 buah pacuan 4 roda (pajero dan landrover).


Di hadapan bangunan kemas tempat kami menginap. Kami diperkenalkan dengan penggerak di tempat tersebut iaitu Ustaz Mat Som (beliau adalah seorang yang berpengalaman dan banyak ilmu yang disampaikannya kepada kami sepanjang misi berjalan).




Balai sewang Kg Perjek (gambar pada waktu pagi). Untuk pengetahuan di kampung ini baru sahaja berlaku kematian, dan ada pantang larang yang perlu diikuti di kawasan ini. Walaupun mereka sudah Islam sepenuhnya tetapi masih memerlukan bimbingan.
Kawan saya tengah melepak (jali) Program Manager di Kampung Sg Rual.




Gambar pemandangan di Kg Perjek


Buluh yang digunakan untuk acara sewang



Di depan rumah orang Asli kaum Temiar dan bersama anak-anak orang asli di Kg Perjek


Ini bukan anak orang asli, tetapi anak kepada Ustaz (Datuk Dr Abdul Razak) baru darjah satu dan memang rajin mengikuti ayahnya ke kampung orang Asli. Beliau juga membawa seorang anak perempuannya yang masih belajar di dalam tingkatan 2 di SMKA di Sik Kedah.



Ibu dan anak Orang Asli Kaum Temiar serta budak comel




Gambar pemandangan diambil dari dalam balai sewang, semoga ukhuwah lestari selamanya sahabat..

Tiada ulasan: