Isnin, 31 Disember 2007

Perkahwinan dah jadi satu bisnes?

"Engkau bila pulak nak kahwin? Dah tunang?" Aku bertanya kepada rakan baruku selepas makan nasi goreng padprik di Sg. Wang. "Aku tengok hantaran zaman sekarang pun dah gerun, perkahwinan dah macam satu bisnes!", jawabnya.

Benar juga pendapatnya, mungkin zaman ini perkahwinan sudah seperti perniagaan. Itu baru hantaran kepada anaknya yang kadang-kadang sehingga ke angka yang menyusahkan pihak lelaki. Rata-rata jumlah hantaran tidak kurang dari rm5000 bahkan menjangkau sehingga rm400,000 agar nampak lebih grand. Belum lagi dicampur kalikan dengan barang hantaran, kenduri, beras petas, pengangkutan, catering, mak andam, barangan hantaran, kad jemputan, semuanya perlu difikirkan. Perlu dicari rezeki tambahan.

Perkahwinan di zaman ini untuk mencari keberkatan atau mencari kewangan agar orang akan nampak menantunya kaya, berduit dan kocek yang sentiasa penuh? Padahal ia hanya akan menambahkan beban di bahu lelaki. Perkahwinan akan dirasakan satu kepayahan dan akhirnya ramailah andartu, andalusia. Bukan sahaja institusi perkahwinan yan berkualiti akan jatuh merudum, ia juga turut menyumbangkan kepada jumlah penyakit zina yang kian membarah di dalam masyarakat.

Hantarankah menjadi pengukur kebahagiaan untuk dibawa hingga ke alam sana?

Hantaran hanya merupakan satu adat yang nampaknya semakin menjauhkan orang lelaki dari mengahwini seorang wanita. Hantaran tidak ada disebut wajib diberi, tetapi mahar atau mas kahwin adalah pemberian yang wajib atas sebab pernikahan. Itupun ada batasannya dan bukan menjadi keutamaan.

Dari athar (perkataan dari sahabat) - Dari Abu Dawud, Tirmidzi dan lain-lain meriwayatkan bahawa Abu al "ajfa' berkata : Aku telah mendengar Umar r.a berkata : "Janganlah kamu berlebih-lebihan dalam menetapkan mahar bagi perempuan, kerana kalau itu menjadi kemuliaan di dunia atau ketaqwaan di akhirat, tentu yang paling utama dengannya daripada kamu adalah Nabi s.a.w. Tetapi beliau tidak pernah memberi mahar kepada isteri-isteri beliau dan tidak juga anak-anak beliau diberi mahar lebih daripada 12 'uqiyah (480 dirham)".

Dari Hakim meriwayatkan daripada 'aisyah r.a bahawa rasuluLLah s.a.w bersabda yang bererti : "Perempuan yang paling berkah adalah yang paling ringan sodaqnya (mas kahwinnya)".

Benarlah untuk mencari wanita yang solehah sudahlah susah di zaman ini, kena pula dengan ibu ayah yang menetapkan hantaran yang melampau. Anak-anak pula ada fitrah yang perlu disalurkan di jalan yang halal.

Perkahwinan bukan untuk dilihat angka duit yang tertera di dalam majlis akad, untuk diambil gambar, dibangga-banggakan. Perkahwinan itu membawa kepada institusi keluarga yang berkualiti yang diharapkan padanya berpanjangan hingga ke mati dan dibawa ke akhirat kelak.

Tiada ulasan: