Ahad, 2 Disember 2007

Bila Sikecil Lebih Sedar dari SiDewasa


Gambar pendakwah kecil Fahmi dan ayahnya


Saya melihat perkembangan bagaimana kanak-kanak di Indonesia dilatih menjadi pendakwah sejak tahun 80 an lagi. Bermula dengan nama Ahmad Ginanjar yang pernah memberikan ceramah pada sambutan maulid ar Rosul di tempat saya (Surau Kampung Aman, Larkin Jaya) ketika itu ditemani oleh bapanya.

Saya ingatkan usaha itu berakhir setelah lama tidak mendengar ceramah dari anak-anak kecil dari Indonesia yang nampaknya lebih ke depan dari negara kita. Tetapi jangkaan saya silap, malahan sudah semakin popular pula dengan adanya program realiti yang menjemput anak-anak kecil melatih cara berkomunikasi, dan berceramah di atas pentas.

Sila rujuk di link ini : http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=article&sid=4720 - sumber asalnya di sini : http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/asia-pacific/7107049.stm

SubhanaLlah, tentu inilah amal jariah yang besar kepada ibu dan ayah yang menghantar anak-anaknya untuk mengikuti program yang baik seperti itu. Tentunya dengan penuh kesedaran untuk melihat anak mereka bukan sahaja petah berbicara, tetapi juga untuk melontarkan apa yang terkandung di dalam hati mereka yang masih bersih bagi menyebarkan syiar Islam ke seluruh alam.

Sabda rasuluLlah yang bermaksud : Ajarlah anak-anakmu tiga perkara mencintai Nabimu, mencintai keluarganya, serta membaca al Quran kerana pembaca Al quran berada di sisi arasy ALlah bersama para anbiya' dan orang-orang sucinya pada hari tiada naungan melainkan naungan ALlah. Riwayat Tabrani dari Ali bin Abi talib.

Kebanyakan ibu dan ayah kita di Malaysia ke mana pula menghantar anak-anak mereka? Zikir apa yang selalu didendangkan oleh anak-anak kita selama ini? Gerakan apa yang dipersembahkan kepada tontonan ramai?

Saya tidak melihat melainkan kebanyakan ibu dan ayah kita di Malaysia ingin melentur anaknya dengan budaya hedonisme. Mengharap agar rezeki yang melimpah ruah datang dari sumber nyanyian yang ditegah. Lalu dibenak ini memikirkan, apakah yang dibanggakan melalui setiap kilatan kamera menerjah mengambil gambar anak-anak mereka yang tidak diajar mengenal mana yang baik dan buruk, halal atau haram, apatah lagi mengenal Tuhan?

Krisis pemikiran yang melanda akal kebanyakan ibu ayah di Malaysia amat membimbangkan. Antara pertumbuhan ruhaniyah yang sihat dan pertumbuhan sosial yang mementingkan kebendaan. Dimanakah keutamaannya...

Tiada ulasan: