Sabtu, 20 Oktober 2007

Belajarlah...jangan malas...II

kepada sahabat yang lelaki, jika anda tergolong di kalangan pelajar universiti, teruskan belajar. Jika yang masih bersekolah jangan berhenti belajar.

Masa sekarang ni, entah berapa ramai remaja yang keciciran di dalam bidang ilmu. Berilah nasihat kepada mereka bahawa untuk mencari lelaki yang berilmu amat payah, untuk mencari lelaki yang boleh melaungkan azan dan iqomah pun bertolak-tolakan. Untuk mencari imam di kalangan lelaki pun ramai yang mengundur ke belakang.

INi belum lagi ditanya mengenai perkara asas fardhu ain..

begitulah, ada manusia memandang ilmu akademik itu penting, hingga lupa kepada praktikalnya. Lalu yang ia belajar selama ini sekadar ilmu teori yang ada di kepalanya tanpa dapat diaplikasi.

Ada manusia yang mempelajari ilmu dari apa yang ia lihat di sekeliling, ia alami melalui pengalaman untuk membentuk dirinya sebagai manusia.

Ada pula yang suka kepada majalah hiburan, yang santai-santai sahaja sebagai bahan riadah kepada akalnya. Apa yang kita suka baca, maka itulah yang membentuk diri kita.

Persoalan yang selalu bermain di minda den - mengapa ramai lelaki sekarang menjadi malas untuk meningkatkan ilmu pengetahuan? Jika dilihat di universiti pelajar lelaki bersikap 'asal siap', 'asal lulus sudahlah', dan belajar sambil lewa dan kurang bersaing untuk mendapatkan kualiti yang terbaik. - itu keadaan di kebanyakan kampus.

Di peringkat remaja - ramai pelajar lelaki keciciran dalam pelajaran, terlibat di dalam kegiatan gejala sosial dan juvana, penagihan dadah, merempit.

Di dalam kuliah ilmu, seminar, motivasi - nampaknya pelajar wanita lebih suka bertanya dan mempunyai perasaan ingin tahu yang lebih dan tidak malu untuk bertanya. Mereka juga lebih cepat untuk berubah dan suka bersaing antara satu sama lain. Jika dilihat pada sesi muhasabah
diri - peserta lelaki paling susah untuk mengalirkan air mata dan lebih suka tidur! (kecuali jika sesi muhasabah diri itu dibuat dengan tegas)

Di dalam bilik darjah - perkara yang sama berlaku, pelajar lelaki lebih suka bermain di belakang kelas, berbual. Berbanding pelajar perempuan.

Tiada ulasan: