Rabu, 7 November 2007

Angkasawan di angkasa

Sheikh Muzafar dah sampai ke angkasa (walaupun dia tak berterbangan di ruang angkasa) tetapi kat Soyuz pun kiranya bagus juga. Ada orang bertanya apa signifikan dari kejayaan dr ini ke angkasa dan perkaitannya dengan agama? Tidak bolehkah dimasukkan di dalam silibus pelajaran yang sedia ada?. - Soalan nih ditujukan untuk sekolah agama kerajaan negeri Johor.

Maka fikiranku menerawang sebentar memikirkan mengenai kehebatan ALlah di dalam penciptaan langit dan bumi. Langit yang tidak mempunyai tiang serinya, tetapi dipegang oleh para malaikat. Jika lah mereka tahu tentang kehebatan sifat mutlaq ALlah. FirmanuLlah yang bermaksud :

Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haram (di Mekah) ke Masjid al-Aqsa (di Palastin), yang kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui ”. (al Isra' ayat 1)

“ dan tiadalah kami menjadikan ( pada malam Mikraj) yang telah kami perlihatkan kepadamu melainkan sebagai suatu ujian bagi manusia ; dan (demikian juga kami jadikan) pokok yang dilaknat didalam al-Quran; dan kami beri mereka takut (dengan berbagai-bagai amaran) maka semua itu tidak manambahkan keimanan mereka melainkan dengan kekufuran yang melampau-lampau”. ( Surah al-Isra' ayat 60 )

Bagiku sesiapa yang benar mengikuti pelajaran sekolah Agama, tentulah tidak asing lagi mengenai pelajaran yang bersangkutan dengan angkasa (langit) secara tidak langsung. Walaupun tidak diperincikan mengenai astronomi, kehidupan di angkasa. Tetapi diajarkan bagaimana mencari arah kiblat dengan menggunakan bintang yang bertebaran di langit, sebagai penunjuk arah. Juga matahari dan bulan serta berlakunya gerhana sebagai tanda-tanda kejadian fenomena alam dan sebagainya.

Maklum sajalah, mentaliti kebanyakan umat Islam zaman ini, bila akademik dipandang tinggi dari pelajaran agama. Dianggap pelajaran agama remeh, UPSR, PMR, SPM, STPM penting!. Biarlah anak-anak sampai menara gading ambil jurusan kritikal katanya. Sebab itu boleh sahaja sekolah agama diponteng-pontengkan.

Aku melihat satu bias dan diskriminasi terhadap matapelajaran agama telah berlaku. Dan natijahnya kini, ramai umat Islam terpinga-pinga tentang kehebatan ilmu Islam yang digali dari al Quran dan Hadith. Lihat sahaja pakar astronomi seperti Ibnu Yunus.

Aku ambil sedikit biografinya dari Majalah Tokoh Bilangan 1 (majalah nih terbit sekali je lepas itu ditutup entah kenapa)

Ibnu Yunus : (4H/10M) Pakar astronomi/Matematik

Nama sebenar : Abu Hassan bin Ali bin Abi said Abdul Rahman bin Ahmad al sadafi.

Lahir : Di Kaherah Mesir dan meninggal juga di sana.

Latarbelakang : merupakan seorang yang teliti dalam pengkajiannya dan kajiannya dijadikan asas dalam menentukan tarikan graviti bulan.

Sumbangan:

1. Usaha-usaha beliau banyak membantu dalam pengiraan miring pusingan buruj dan menyelesaikan perbandingan trigonometri yang digunakan oleh ahli falak sebelum adanya logarizam.

2.Membina tempat kajian falaknya di bukit Muqattam, Kaherah. Beliau telah melahirkan sebuah taqwim dalam empat jilid.

Aku berpesan kepada diriku dan sahabat yang ingin mengambil tahu, jika kita benar-benar ingin mengembalikan tamadun Islam nan gemilang. Berbanggalah diri kita sebagai orang Islam, dengan ajaran Islam. Dengan apa yang Islam berikan. Aku tidak melihat kekuatan Islam itu melainkan dengan jalan ilmunya, iman dan kesatuan umat Islam.


Islam itu tertinggi dan tiadalah tertinggi melainkan agama Islam.

Tiada ulasan: