Khamis, 1 November 2007

Dia Seorang Perempuan Tua. Bab 6 (Akhir)

Wahai anak-anakku, perhatikan baik-baik anak perempuanmu, tentang perihal keperawanannya, sifat malunya. Sedarlah anakku, di waktu yang mendatang ini, mereka adalah fitnah yang paling besar ke atas kaum adam. Jika engkau mengawalnya maka engkau berjaya dari julangan api neraka. Sungguh fitnah mereka amat hebat disebabkan wanita itu lemah fikirannya dan bila didorong nafsu mereka akan melampau batas keperempuanan yang telah ditetapkan Tuhan. Nasihatilah mereka dengan berhikmah untuk selalu perbaiki diri, amalan dan ketaatan pada Tuhan dan RasulNya. Wahai, bila sifat malu telah hilang dari hawa dan diri manusia, engkau akan lihat akibatnya....

Wahai anak-anakku, perhatikan juga hal ehwal anak lelakimu, mereka adalah para pemimpin yang dilahirkan untuk memimpin. Sifat lelaki itu adalah gagah untuk membina kekuatan ummah, untuk bergerak dengan tenaga dan fikirannya membangunkan tamadun Islam. Jadikan mereka berilmu, bukan yang hanya bernafsu.

Wahai anak-anakku, jika engkau berjaya menta’dibkan mereka dengan tauhid, syarak dan akhlak, berbahagialah engkau kerana berjaya melahirkan para pejuang agama, engkau telah mematuhi perintah Allah dan RasulNya untuk menjadikan mereka khalifah di mukabumi ini dengan keadilan. Bila diri terpimpin, maka disiplin akhlak itu akan berpengaruh dengan sendirinya pada keluarga, teman-temannya dan masyarakat umumnya. Aku bimbang benar dengan keadaan lelaki kini, hanya kerana rupa, bentuk badan, suara sihawa mereka jadi tunduk dan menikus, jatuh menjadi hamba kepada hawa nafsu binatang. Tak perlulah aku coretkan panjang selagi engkau sendiri culas untuk menyemak kembali tentang sirah rasuluLLah dan para sahabat mengenai tanggungjawab sebenar seorang pemimpin.

Bagaimana pula dengan diri ini... Ya Allah, aku telah menyampaikan sedayaku.. Jika kebaikan yang aku tunjukkan sebenarnya adalah dosa-dosaku, katakanlah bagaimana aku dapat dimaafkan lagi.....Ya Allah!...ampunkan dosaku..

Dengan tekun dan berhati-hati yang membaca dan mendengarnya. Kertas kusam itu diletakkan baik-baik oleh anak-anak arwah perempuan tua di dalam ’hati’ mereka....

Tiada ulasan: