Ahad, 4 November 2007

Hiburan dan Orang Kita


Muzik adalah hiburan yang memberikan riadah kepada akal ketika sesak. Kengkadang cuba untuk mendapatkan motivasi dari bait-bait lagu yang disampaikan.

Dari desiran bunyi angin, suara beburung yang keluar dari lidah mereka. Tentu juga dari bunyi-bunyian cengkerik, dan bermacam lagi ciptaan ALlah- itulah yang membentuk muzik secara alami. Muzik ada bermacam pendapat, yang ekstrim mengatakannya terus HARAM tanpa kecuali. Ada juga yang sederhana. Aku berpegang pada pendapat yang membolehkan hiburan muzik ini. Sila rujuk di link bawah :

http://media.isnet.org/islam/Qardhawi/Halal/40349.html

Ada yang lagi best, mak ayah yang menjadikan muzik sebagai satu sumber untuk mempamerkan anaknya dan sumber rezeki di dalam keluarga. Tetapi bukan dengan cara yang benar. Patutkah anak-anak yang kecil diajar menyanyi lagu cinta, gelek, menari,memakai pakaian yang membuka aurat? "Tuh, anak aku lah yang menyanyi dalam tv". Lalu tersenyum bangga. Terasa orang kiri kanan memuji dan iri hati dengan pencapaiannya.

Apa agaknya amal jariah yang nak dibawa oleh ibu dan ayah nanti di alam barzah dengan pertanyaan 2 hamba ALlah yang tidak putus-putus menyoal?

Mentaliti kebanyakan umat Islam di Malaysia, bangga dengan artis, suka dengan lagu yang memuja wanita, lagu yang mengajar cara-cara mengorat perempuan (ADAM AF?), tangkap leleh. Apa yang didengar akhirnya mempengaruhi tindakan dan emosi. - Semoga ALlah beri hidayah pada dia dan kami semua.. Amiinn

Jadilah umat Islam semakin mundur, kerana fikirannya diracuni oleh mesej-mesej yang pesimis, negatif. Antara senarai lagu yang mempunyai judul nama wanita - ISABELLA, FATIMAH, JUNAIDAH, TIARA, MAS MONA, MARIA. Yang menyanyi pulak tuh orang lelaki. Ada lagu untuk orang lelaki?

Lagu rock bermesej yang ok bagiku macam kumpulan AMUK, AhliFiqir, XPDC (Nih suma kena pilih la lagunya) dan beberapa kumpulan lain.

Lagu nasyid pulak - trendnya dah berubah. Masa zaman-zaman kegemilangannya, (walaupun dari pertubuhan al Arqam atau rufaqa'), setiap lirik dan melodinya benar-benar menyentuh hati. Mengajak jiwa mengingati ALlah, insaf dan sedar. Pada tahun 80 - 90an, kumpulan Raihan, Saujana, Hijjaz, Qatrunnada', Lambaian Kasih, Mirwana, Brothers, Alarm Me, NowSeeHeart dan sebagainya - masih lagi boleh dibanggakan.

Kini? Zaman kepupusan irama nasyid yang mengajak diri kepada ALlah, makin kurang yang membangkitkan semangat jihad. Katanya - Lagu cinta ikut trend remaja, kononlah mengajak menyintai ALlah. Hakikatnya berapa ramai yang ingat ALlah dengan ajakan seperti itu? Kebanyakan album tak lepas dari mesej cinta.

Hiburan tak salah, yang bersalah adalah orang yang menyalahgunakan hiburan..

Tiada ulasan: