Khamis, 1 November 2007

Dia Seorang Perempuan Tua. Bab 5

Maaf anak-anakku, pena ini kutuliskan kerana berat benar sangkaanku bahawa waktu telah semakin dekat, terkadang malam yang berlalu menyukarkan mata ini uintuk tidur selagi tidak meluahkan sesuatu buat tatapan kalian. Maaf anak-anakku terkadang terasa diri ini menyusahkan kamu semua. Diri ini telah tua untuk menjaga diri. Tetapi aku merasa bertuah kerana memiliki anak-anak yang masih menyayangi diriku, untuk diperhati sekadar beberapa ketika. Dan aku tahu, kalian boleh kuharapkan untuk membantuku menyelesaikan urusanku yang terakhir. Terima kasih semua, sudi untuk memandikan, mengafani, menyembahyangkan dan menanam tubuhku. Jadi aku tidak berasa malu untuk bertemu Tuhan..

Aku tidaklah meninggalkan apa-apa harta dunia, hanya itulah pakaian di dalam beg, sedikit barang kemas, itupun kuharap dijadikan tebusan untuk membayar kembali hutang sekiranya ada yang menuntutnya kelak. Langsaikanlah hutangku anakku jika ada, aku takut amalanku tergantung di awangan selagi yang menuntutnya tidak menghalalkan atas hutangnya itu.

Wahai anakku, tiada yang lebih berharga di dunia ini untuk kau jaga selain iman dan Islam. Tiadalah yang paling berharga selainnya untuk kau pelihara dan pertahankan walaupun terpaksa engkau mengorbankan diri dan keluargamu, hatta sekiranya engkau diugut dengan apa jua sekalipun, maka yang terakhirnya adalah perkataan ’Ahad’ seperti yang diluah oleh sahabat RasuluLlah Bilal bin Rabah. Apatah lagi di kala ini mudah benar iman dapat dijual beli, senang benar iman diruntuhkan kerana imbalan dunia yang sedikit dan keji pada pandangan Tuhan.

Wahai anakku, persiapkanlah diri dan anak-anakmu dengan bakaran api neraka yang marak menjulang sekiranya engkau gagal untuk mentarbiah dan mendidik mereka. Persiapkanlah jasadmu untuk mendapat balasan azab yang hebat dari malaikat zabaniah atas perilaku burukmu sewaktu di dunia. Sungguh setiap satu dosa yang kita lakukan, amat lama masanya di neraka, amat tidak terperi sakitnya sehingga engkau tidak terkata. Walaupun kita memekik dan meminta tolong tidaklah kita dipedulikan lagi, sebab sudah banyak benar peluang untuk kita berubah di dunia tetapi dipersia-siakan....

Tiada ulasan: