Sabtu, 3 November 2007

Apa yang diajar, Itulah yang ditiru.

Satu dari ahli psychologist barat bernama Albert Bandura telah mengadakan satu kajian mengenai peniruan di dalam pembelajaran. Teori yang dinamakan modelling ini menceritakan tingkahlaku agresif yang ditunjukkan oleh orang dewasa akan mudah ditiru oleh kanak-kanak.Ini dibuktikan melalui satu ujian yang dijalankan iaitu 'bobo doll experiment' Pembelajaran melalui pemerhatian adalah perkara yang selalu dibuat oleh kanak-kanak seumur dari 1 tahun hingga 12 tahun.

Sebenarnya di dalam hadith telah lama diterangkan, Dari Abi Hurairah ra. bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah, maka kedua orang tuanya yang menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi." (HR Bukhari 1296)

Benar, ibu bapalah yang mencorakkan anak-anaknya untuk menjadi 'apa' di masa hadapan. Budak kecil suka meniru dari segi perkataan. Paling mudah bila diajar cakap kesat seperti 'bodoh' dan perkataan yang baik contoh : diajar berzikir "ALLAH". Kanak-kanak paling mudah mengikut apa yang ditonton dan akan dicuba. Apatah lagi sekiranya perkara tersebut ditunjukkan berulang kali.

Anak akan belajar paling asas adalah dari dalam perut ibunya, apa yang didengar, apa yang dimakan. Patutlah ibu mengandung yang cepat marah, 'kenannya' akan sampai kepada anak. Tentu jika diperdengarkan dengan lagu mozart, beethoven, kitaro - mudah agaknya ia bertenang dan berdendang. Baiklah diajar ayat al Quran supaya cepat mengenal Tuhan.

Moral of the story?...

Tiada ulasan: